Belastingaangifte eenmanszaak

Niet leuk, wel belangrijk

Maximale leestijd: 3 minuten

25
februari 2019

Belastingaangifte voor je eenmanszaak

Niet leuk, wel belangrijk. Dit artikel draait helemaal om de inkomstenbelasting voor ondernemers die een éénmanszaak hebben. De zogenaamde IB-ondernemer. Ben jij dat? Lees dit artikel dan goed door.

Als ondernemer kijk je altijd vooruit en ben je niet bang voor risico’s. Dat is prima en zo hoort het ook. Maar niet waar het je belastingen betreft. Belastingen en risico’s = geen match. Of je nu wil of niet: betalen moet je toch. Wie slim is voorkomt boetes door op tijd te betalen.

Omzetbelasting en Inkomstenbelasting

Als ondernemer kun je meldingen verwachten over allerlei soorten belastingen. De bekendste zijn de Omzetbelasting en de Inkomstenbelasting. Omzetbelasting ken je als aangifte BTW. Op je product of dienst moet je BTW in rekening brengen, meestal 21%. Deze ontvangen BTW mag je verrekenen met de BTW die jij als eenmanszaak betaalt. Omzetbelasting gaat dus over je omzet. De inkomstenbelasting gaat over je winst.

Aangifte inkomstenbelasting voor ondernemers: hoe zit het?

Als werknemer is het leven simpeler. Je ontvangt een nettosalaris waarvan de loonbelasting al is ingehouden. Dit is je besteedbare inkomen. Als ondernemer is je inkomen altijd bruto. De Belastingdienst maakt achteraf de rekening op. In veel gevallen betekent dat betalen.

Als ondernemer met een eenmanszaak én als ZZP’er word je aangeslagen voor de winst van je bedrijf. Daarvoor doe je jaarlijks aangifte voor de Inkomstenbelasting. De afkorting is trouwens IB. Dat zie je op je aangifteformulier en in alle codes terug.

De Belastingdienst ziet het zo: de winst van jouw eenmanszaak is jouw belastbaar inkomen. En de winst, dat is wat overblijft nadat je alle kosten van de omzet hebt afgetrokken. Bij het betalen van de inkomstenbelasting over de winst heb je recht op diverse extra aftrekposten zoals de zelfstandigenaftrek. Ben je de aftrekposten vorig jaar vergeten? Het kan allemaal alsnog.

Tip: Reserveer een deel van je bruto inkomen. Zo kan je die acceptgiro van de Belastingdienst op tijd betalen en voorkom je dat je hiervoor moet lenen.

Hoeveel inkomstenbelasting moet je betalen?

Aan het begin van elk nieuw jaar ontvang je een voorlopige aanslag inkomstenbelasting voor ondernemers. Als je die niet hebt gekregen, dan kun je er zelf om vragen. Wij zeggen: doen. De hoogte van je definitieve aanslag hangt af van je winst, de eventuele ondernemersaftrek en vrijstellingen én je overige aftrekposten. Hoe meer winst, hoe meer belasting je betaalt. Hoe meer aftrekposten, hoe lager het bedrag. Belangrijk is dat je voorbereid bent.

Wanneer moet je aangifte inkomstenbelasting doen?

Je moet elk jaar voor 1 mei je aangifte inkomstenbelasting indienen. Maar je kunt altijd uitstel aanvragen. Doe dat wel vóór 1 mei, anders krijg je een boete. Nadeel: als je uitstel aanvraagt, dan duurt het ook langer voor je de definitieve aanslag krijgt. Dat houdt dus in dat je wat langer geld moet reserveren. Niet erg, maar je moet het weten.

Kun je zelf aangifte inkomstenbelasting doen?

Aangifte kun je zelf doen, mits je je administratie op orde hebt. Ben jij een zuivere Zelfstandige Zonder Personeel? Wat de belastingdienst nodig heeft, is informatie over je inkomsten, je bedrijfskosten en je aftrekposten. Als je je administratie goed voor elkaar hebt, dan kun je de aangifte zelf doen. Heel moeilijk is het niet. Ben je een ondernemer met personeel? Het wordt al lastiger. Je hebt te maken met loonbelasting, met sociale premies en met vergoedingen die buiten de belasting vallen. Nogmaals, met een goede administratie kom je er wel uit en gemiste aftrekposten kun je later alsnog toepassen.

Was je voorheen in loondienst? Hou er rekening mee dat je aangifte als ondernemer waarschijnlijk ingewikkelder zal zijn. Je moet een zogenoemde winstaangifte indienen. Daar kom je wel uit, maar bereid je voor. De betaaltermijn staat op je aanslagbiljet. Je kunt het bedrag ineens betalen. In termijnen kan ook. Je betaalt dat een toeslag.

Aangifte inkomstenbelasting uitbesteden

Liever aan je bedrijf bouwen? Dat snappen we. Je kan belastingzaken ook uitbesteden aan een boekhouder of accountant. Zorg wel dat je een goede kiest. Jij blijft namelijk verantwoordelijk. Maakt je boekhouder of accountant een fout, dan kan jij daarvoor opdraaien. Dat is niet eerlijk, inderdaad. Maar zo zijn de regels.

Wat je ook moet weten is dat de Belastingdienst kijkt naar de reputatie van het kantoor dat jij inschakelde. Heb je een accountantskantoor met een bedenkelijke historie, dan kun je er zeker van zijn dat de Belastingdienst met een vergrootglas door je aangifte gaat. Kies je een boekhouder of accountantskantoor, neem dan een serieuze. Die zijn niet persé duurder.

Bespaartip: als je je aangifte zelf hebt gedaan, dan kun je die laten controleren door een accountant. Je bent dan minder geld kwijt en je leert er weer wat bij. Ondernemen is één grote leerschool.

Belangrijk advies: belastingzaken zijn het hele jaar door urgent. Zorg dat je van alle wijzigingen op de hoogte bent.

Geld lenen voor je bedrijf?

Een lening aanvragen voor je bedrijf hoeft niet ingewikkeld en tijdrovend te zijn. Ben je ondernemer en heb je behoefte aan extra werkkapitaal? Bij BridgeFund regel je een zakelijke lening binnen 24 uur.