Home > Blog > Managen > De ABC-analyse: handig voo…

De ABC-analyse: handig voor optimaal voorraadbeheer!

Het optimaliseren van je voorraadbeheer begint bij weten wat je precies in huis hebt. Welke producten vliegen als zoete broodjes over de toonbank en welke krijg je nog niet aan de straatstenen verkocht? Handig om te weten, want voor de succesverhalen binnen je assortiment kun je fors inkopen (en dus korting vangen). Maar hoe bepaal je nou welke producten wel je aandacht verdienen en welke niet? Een ABC-analyse helpt je hierbij! In dit blog vertellen we je hier meer over en hoe je deze ABC-analyse efficiënt in kunt zetten.

In dit artikel lees je:

  • Alles over de magische 80/20-regel
  • Wat een ABC-analyse is
  • Wanneer je je assortiment moet beperken
  • Weten wanneer je kansen kan pakken
  • Hoe een ABC analyse helpt je warehouse in te richten

Financiering zonder gedoe

  • Geen businessplannen of jaarcijfers
  • Aangevraagd in 5 min.
  • Binnen 1 dag op je rekening

Wat is een ABC-analyse?

Simpel gezegd brengt een ABC-analyse (ook wel ‘Pareto-analyse’) in kaart welke producten je de meeste omzet opleveren. Hierbij deel je je producten in 3 categorieën in: A, B en C.

De 80/20 regel

Eerst een stukje geschiedenis: Vilfredo Pareto, een Italiaanse econoom uit de vorige eeuw, ontwierp een formule voor de ongelijke welvaartsverdeling in zijn land. Hij ontdekte dat 20% van de bevolking 80% van het aanwezige vermogen bezat. Dit werd later bekend als de 80/20-regel en geldt ook op andere gebieden, waaronder voorraad versus omzet. Waarom dit principe zo structureel terugkomt is nog steeds niet duidelijk: het lijkt wel een natuurwet! Op basis van de 80/20-regel worden producten en leveranciers als volgt ingedeeld:

  • Categorie A: de 20% van je producten die ongeveer 80% van je omzet opleveren
  • Categorie B: de 30% van je producten die ongeveer 15% van je omzet opleveren
  • Categorie C: de 50% van je producten die ongeveer 5% van je omzet opleveren

Hoe voer je een ABC-analyse uit?

Je voert een ABC-analyse op de volgende manier uit:

  1. Je maakt een lijst van je leveranciers en/of producten, op basis van de omzet die je ermee genereert (van hoog naar laag), tegenover de opgetelde omzet
  2. Je verdeelt de uitkomst in categorie A, B en C
  3. Je hebt nu een Pareto-diagram die je kunt gaan analyseren

Check hier een voorbeeld van een ABC-analyse.

ABC-analyse software

Het stappenplannetje hierboven is vrij eenvoudig. En met een beperkt aantal producten/leveranciers kun je hier zelf nog best een heel eind mee komen.
Maar heb je 10.000 producten in je assortiment, dan hoeven wij je niet uit te leggen dat je dit beter níét handmatig kunt doen. Zonde van je tijd en van de moeite.

Met ABC-analysesoftware ben je namelijk wél vrij eenvoudig in staat je voorraad af te zetten tegen je omzet en vervolgens besluiten te nemen. Veel WMS-pakketten hebben zo’n ingebouwde ABC-functie, die automatisch de aanwezige voorraad analyseert, op basis van omloopsnelheid. Deze gegevens worden vervolgens gekoppeld aan andere software, waardoor je de inrichting van je warehouse direct kunt optimaliseren!

Lees ook:
Voorraadbeheer en financiering; alles draait om snelheid!

Wat heb je als groothandel aan een ABC-analyse?

Het grootste voordeel van de ABC-analyse is dat je in één oogopslag duidelijk hebt waar je grootste winstpakkers zitten. De analyse maakt duidelijk hoe je omzet is verdeeld, waar de grootste kosten zitten en welke leveranciers de grootste bijdrage leveren aan je omzet.

Met een ABC-analyse kun je vervolgens kritischer naar je voorraad gaan kijken. Want sometimes, less is more. Zie je dat bepaalde artikelen alleen maar op de plank stof liggen te happen? Schrappen! Zie je dat enkele traaglopers – die wachten op die ene klant – je geen omzet maar alleen maar hoofdpijn bezorgen? Schrappen! Zo blijft er alleen maar meer ruimte over voor je bestsellers, die je ook nog eens met korting kunt gaan inkopen!

Je magazijn inrichten met de ABC-analyse

Ook de inrichting van je magazijn krijgt een flinke optimalisatieslag, met dank aan de ABC-analyse. Logischerwijs zet je de A-producten vooraan en de B en C-producten wat verder naar achteren. Dat bespaart je veel tijd. En tijd is geld!

De ABC-analyse is een goede richtlijn, maar natuurlijk niet iets waar je blind op moet varen. Zo gelden er bijvoorbeeld voor sommige producten speciale regels voor opslag en bestaan er binnen één productcategorie verschillende opslagmethoden. Tip: ga dan werken in secties! Binnen deze secties kun je namelijk wél weer de ABC-methode toepassen!

Lopen de zaken goed? Maar groei je zo hard dat je telkens (net) niet genoeg kunt inkopen? Dan ben je bij ons aan het juiste adres. Een zakelijke financiering kan uitkomst bieden om je groei voor te financieren. Lees hier meer over onze zakelijke lening, of vraag er hier vrijblijvend één aan!

Financiering, maar dan simpel

Doe vrijblijvend een aanvraag en ervaar het zelf.