De 2 hoofd-ingrediënten voor zakelijke groei
en de vraag die ondernemers bezighoudt

Maximale leestijd: 5 minuten

18

JANUARI, 2019

Lees ook:
‘Zakelijk groeien, waarom zou je?’

FUNDING en KANS. Dat zijn de 2 hoofd-ingrediënten die bepalend zijn voor je bedrijfsgroei.

Het eerste middel is uit te rekenen. Funding. Financiën. Geld.
Wie de cijfers kent, die heeft gelijk. Niets meer aan toe te voegen.

Het tweede is Kans. Die voel je aan, als het goed is. Of je zíet ‘m. Letterlijk.

  • Een concullega gooit de handdoek in de ring en jij spring in het gat.
  • Het pand naast je komt leeg en dat overkomt je éénmaal in je leven
  • Consumenten kiezen steeds vaker voor groen/goud/gifvrij en dat is jóuw ding

Afgezien van ingrediënt 1 en ingrediënt 2 is de vraag die veel ondernemers bezighoudt:

Wanneer is de tijd rijp om in te zetten op groei?

OF

Wanneer weet ik of mijn bedrijf klaar is voor uitbreiding? 

OF

Ik wil een tweede vestiging. Kan dat al?

Gokje: jouw hoofd zit vol ideeën. Je kunt niet wachten om die allemaal om te zetten in de praktijk. Zeker wanneer je bedrijf staat als een kasteel. Je ziet het tweede kasteel al voor je. En het derde. Maar ook wanneer je ziet waar het beter kan. Als je weet wát jou blokkeert. “Als ik straks die aanbouw/de supersnelle oven/mijn derde bestelbus/een zware 3D-printer heb, dan…” FUNDING en KANS zijn de hoofd-ingrediënten. Die horen bij elkaar als meel en boter.  Daarnaast is er een derde element. Die is niet zichtbaar en ook niet goed te monitoren. Dat is het element TIJD. Of eigenlijk TIMING. Je bedrijfsgroei moet goed getimed zijn. Naast Funding en Kans heb je dus te dealen met Tijd. Die moet je inschatten. Die inschatting kun je maken aan de hand van signalen.  BridgeFund zette 8 signalen op een rij. Lees ze aandachtig en check hoe jij ervoor staat. 

8 signalen dat de TIJD rijp is voor zakelijke groei

1. Je hebt een loyale klantenkring

Terugkerende klanten zorgen voor een ijzersterke basis. Het betekent dat je kwaliteit levert. Dat je een prettige omgangsvorm hebt. Dat je ambiance deugt. Bij jou is het goed. Je levert op de goede manier en je medewerkers – als je die hebt – vallen in de smaak. Wat je uit dit gegeven haalt, is vertrouwen in jezelf en in je bedrijf.

2. Je klanten vragen om je groei

Natuurlijk vragen ze niet of je ‘van plan bent te groeien.’ Welnee. Het zijn gebruikers. Consumenten. Zij verpakken hun vragen in gebruikers-jargon. In consumenten-taal. En dat is taal die jij idealiter verstaat. Ze vinden het bijvoorbeeld jammer dat jouw bedrijf het product X of de dienst Y niet levert. Of ze geven aan dat jouw vestiging eigenlijk te ver van de binnenstad ligt. Of dat ze ‘hier’ zo lastig kunnen parkeren. Logistiek ben je niet goed te bereiken, hoor je hen zeggen. Een goede ondernemer– en dat ben jij, anders las je deze blog niet – heeft zijn oren en ogen open voor deze signalen. En handelt ernaar.

3. Je draait winst

En niet alleen dat: je winst is bestendig. En dat al meer dan 12 maanden. Let op: een kortere periode is niet voldoende, als je het ons vraagt. Tuurlijk, optimisme hoort bij de ondernemer als taart bij een feest. Maar realisme ook. Je winst kán een Flippo zijn. Tijdelijk en gebonden aan een hype. Maar hé, een stabiele winstgevendheid – en voor ons is 2 jaar het minimum – is een signaal dat je iets erg goed doet. Je kunt ervan uitgaan dat je bedrijfsmodel okay is. Jij bent niet de Flippo maar de Postcodeloterij. 

4. Je hebt goeie mensen om je heen

Dat dus. Een sterk team. Leef je samen met iemand? Check of je partner bereid is om extra taken te verrichten. Bedrijfsgroei kun je niet alleen, tenzij je nu zo’n 10 à 15 uur per week in je hangmat hangt. Geloof ons: om te kunnen groeien heb je team members nodig. Mensen waarop je kunt rekenen. Die mèt jou kunnen opklimmen in de vaart der volkeren. En om dat samen te kunnen doen, moeten je team members klaar zijn voor andere routines, spannende verwachtingen en onbekende uitdagingen. Dus: overweeg je een tweede vestiging? Zet je je zinnen op een nieuwe productlijn? Een extra dienst? Denk goed na over de draaglast van je team members. Zijn zij ready for action? Kijk scherp naar je medewerkers. Wie is de kroonprins? Licht hem of haar op tijd in over je plannen. Op tijd, dus niet te vroeg en zeker niet te laat. Als je plannen sneuvelen – om welke reden dan ook – dan loop je de kans dat de golden boy of girl de nieuw geschetste rozentuin rete-aantrekkelijk vindt. “Wow, bedrijfsleider, nooit over nagedacht.” En weg is hij-ie, naar de rozentuin van de concurrent. 

5. Er zit muziek in jouw branche/markt/expertise

Deze lijkt logisch. Toch is het lastig om je eigen fetisj niet op anderen te projecteren. Je kunt de beste typemachinereparatiewerkplaats ter wereld hebben, maar muziek zit er niet in. Aan de andere kant van het spectrum vinden we de Dance-industrie, de Festival-revival, de Food-branche in alle gedaantes, de Digitalisering van diensten, Robotica, Groene industrie, Feel Good en nog heel veel andere branches: allemaal HOSANNA. Laat je niet afschikken door de massa, want daartussen bevinden zich nog talloze gouden niches. Maar typemachines? Niet doen. 

6. Je hebt een lekkere cashflow

We blijven kort. Je kunt duizelingwekkende hoeveelheden van je product of je dienst verkopen, maar als je niet op tijd betaald krijgt – óf als je je cashflow niet verstandig beheert – dan heb je niet de financiële basis die zo broodnodig is. Leuker kunnen we deze tekst niet maken.

7. Je hoort jezelf best wel vaak ‘helaas’ verkopen

Hoewel schaarste heel erg gunstig kan zijn, hoor je jezelf tè vaak ‘nee, helaas’ zeggen. “Helaas, tot eind van de week/de zomer zijn wij volgeboekt/uitverkocht.” Met slecht management heeft dat helemaal niets te maken. Nee, jullie zijn hot as hell. Iedereen wil jouw product of dienst bezitten, gebruiken, voelen, ervaren, proeven. Het wordt tijd voor breder, groter, meer. Spreiding. Ook dat.

8. Je beschikt over professionele bedrijfsprocessen

Niet afhaken. Blijf bij ons. Tuurlijk, het woord ‘bedrijfsproces’ is taai en gortdroog. Maar echt, dit doet ertoe. Het draait om professionaliteit. Dat weet je, maar professionaliteit gaat heden ten dage verder dan ‘je vak beheersen.’ 

Een voorbeeld: je bedrijf groeit en de nieuwe mensen moeten worden aangestuurd. Wie? De afzonderlijke teams moeten over high end technologie beschikken. Welke?

Alle documenten en offertes moeten overal beschikbaar zijn, real time. Hoe?

Stukje concreter: prima dat je medewerkers zich – nu al! – struikelend een weg banen over opgeslagen dozen, maar als je vanwege die georganiseerde chaos steeds met je zakenrelaties naar de Starbucks moet – nu al! – dan weet je dat er een ander pand moet komen. En snel een beetje. 

Jij bent een ondernemer. Je ziet de Kans. Check ook de Timing. En fix je Funding!