Home > Klantervaringen > Op bezoek bij Beer in a Bo…

Op bezoek bij Beer in a Box

Geschreven door: Laurens Steenbergen
Leestijd: 5 min.

Leendoel:

Voorfinanciering

Opgericht:

2017

Locatie:

Alkmaar

Branche:

Detailhandel

play iconplay icon

Wat begon als een geinig sideproject is inmiddels uitgegroeid tot een serieuze onderneming die maand op maand, jaar op jaar blijft groeien. Ondernemers Armand en Tim zijn hard op weg om heel Nederland voor te stellen aan ‘De Beer’. Laurens ging bij ze langs om te kijken hoe het met ze gaat. We komen aan op een industrieterrein in Alkmaar, waar het hol van De Beer is gevestigd. Het is niet te missen door de opvallende (door de ondernemers zelf) getimmerde gevelversiering waarop het logo van De Beer ons aankijkt. Dingen zelf doen is typerend voor de mannen, die naast de gevel ook flink aan de weg timmeren wat betreft het bedrijf Beer in a Box zelf.

“Soms vind ik helemaal niks mooi aan ondernemen.”

Eenmaal binnen begint ons ondernemershart meteen sneller te kloppen. Wat een waanzinnig tof bedrijf. Overal waar je kijkt staat bier, hangen foto’s en grappige merchandise van De Beer. Niet te vergeten de hilarische verpakking van de box. Deze mancave voelt aan als een jongensdroom die uitgekomen is.

‘Aan de ene kant is dat ook zeker zo, maar als ik ga kijken naar ondernemen dan vind ik er soms echt helemaal niks aan.’ Zegt Armand met een glimlach. In 2016 besloten Armand en Tim om bij de verzekeraar waar zij werkten weg te gaan en Beer in a Box helemaal als bedrijf te gaan oppakken en niet meer als sideproject. Naar eigen zeggen heeft dat heel wat hoofden doen breken, en ook wat nachtmerries opgeleverd. Maar dat hoort erbij volgens de mannen.

Van sideproject naar groeiend bedrijf

De vraag naar hun product nam te veel toe om het nog langer als een sideproject te kunnen behandelen. Succes laat zich niet zomaar negeren. Het ondernemersinstinct van de mannen was daar dan ook te sterk voor. Bier drinken heeft zich enorm ontwikkeld de afgelopen jaren. Armand: ’10-15 jaar geleden had je maar in een paar kroegjes een tap met speciaalbier. Als je nu als kroegeigenaar maar één tap met speciaalbier hebt word je bijna uitgelachen. Steeds meer mensen zijn op zoek naar speciaalbier. Ze vinden het fijn om even iets langer te genieten dan dat je bij pils doet. Daar spelen wij op in.’

De nachtmerries en dromen van ondernemen

Ondernemen is niet zonder kopzorgen. Op de vraag waar Armand van wakker ligt antwoordt hij: ‘Of we de rekeningen morgen wel kunnen betalen. Kunnen we het groeiscenario wat we in ons hoofd hebben wel realiseren?’ Zijn de bieren die we hebben uitgezocht wel speciaal genoeg? Als startende ondernemer heb je heel veel uitdagingen. Daarvan zijn financiën een van de grootste, omdat je elke keer weer moet denken: oké, ik heb nu een euro, ga ik die naar links of naar rechts brengen? Waar voegt het de meeste waarde toe?‘

“Als startende ondernemer heb je heel veel uitdagingen. Daarvan zijn financiën een van de grootste.”

Gelukkig zijn er ook genoeg mooie momenten waar Armand trots op is: ‘We zijn het meest trots op het feit dat we maand op maand, jaar op jaar blijven groeien. Hoewel we niet gigantisch veel financiële middelen tot onze beschikking hebben.’ Armand kijkt ook terug op de vele samenwerkingen die ze hebben kunnen sluiten met bijzondere ambachtelijke brouwers en partners in o.a. de relatiegeschenken branche. Maar het mooiste compliment is toch wel de hoge klanttevredenheid.

‘We meten alles door, we willen gewoon heel graag weten wat onze klanttevredenheid is. We vragen onze klanten: ”Wat is jouw feedback op onze box? Wat vond je goed? Wat vond je niet goed? Welke tips heb je voor ons?” En van daaruit kunnen we weer verder.’

Naast blije klanten is het mooie aan ondernemen volgens Armand de vrijheid. Het zelf bepalen hoe je het wil doen, je eigen routes kiezen. Doen wat jij denkt dat goed is voor het bedrijf. Armand: ‘Wij doen het omdat het ons bedrijf is. Het is van ons en wij zijn diegenen die dit heel graag willen. Het is niet een grote commerciële brouwer die er heel veel geld insteekt om het voor elkaar te krijgen. Wij geloven dat op het moment dat jij de klant echt aandacht geeft en we ze helpen speciale bieren te ontdekken, dat we daarmee een grote fanbase creëren en vanuit die fanbase een mooi groot bedrijf kunnen neerzetten.’

Waarom De Beer aanklopte bij BridgeFund

‘De financiering van BridgeFund hebben we nodig gehad voor het voorfinancieren van onze voorraad. Om al onze abonnees en nieuwe klanten van bier te voorzien moeten we het natuurlijk eerst inkopen. Pas op het moment dat we boven ons breekpunt komen lost dit financieringsgat zichzelf op.’
‘Het is prettig dat het dagelijks wordt afgelost. Dan hoef je er niet over na te denken. Het enige waar je voor moet zorgen is dat je genoeg omzet hebt gemaakt die dag ervoor zodat die aflossing gedaan kan worden. Maar ja, dat is ingerekend dus dat is wat dat betreft geen probleem.’

De droom van Armand en Tim

Armand: ‘Onze droom voor de toekomst is dat wij met zijn tweeën aan iets werken wat na ons nog bestaat. Dat hebben we ooit een keer vertaald in een “Big Hairy Audacious Goal” en dat is dat De Beer in 2065 als eerste gekoeld bier op Mars levert.’

‘‘Onze droom voor de toekomst is dat wij met zijn tweeën aan iets werken wat na ons nog bestaat.”

‘Verder gun ik mijzelf, mijn gezin en mijn compagnon en zijn gezin rust. Dat de stress die we nu hebben er niet meer is en dat we alle tijd en energie die we hebben gestoken, en nog steeds steken, om dit bedrijf te laten groeien zich uiteindelijk een keer gaat uitbetalen. Want dat is uiteindelijk hetgeen waar je het allemaal voor doet.’

Genoeg gepraat, gromt De Beer. Het is weer tijd om aan de bak te gaan, die boxen vullen zich niet vanzelf. Voldaan trekken we ons terug zodat de mannen de kerstdrukte weer kunnen gaan bedwingen. De drukste periode van het jaar. Dat wordt wéér geen winterslaap voor deze beer.

Ervaar hoe simpel financiering kan zijn

Doe vrijblijvend een aanvraag en check je mogelijkheden.