Ondernemingsplan voor de horeca: waar moet ik op letten?

Maximale leestijd: 5 minuten

14
mei 2019

Een bedrijfsplan voor een restaurant schrijven of benieuwd waar een businessplan voor de horeca aan moet voldoen? Met een paar handige tips ga je goed van start en voorkom je dat je in bekende valkuilen trapt.

Wil je startkapitaal aantrekken? Een goed businessplan mag dan niet ontbreken. Wij zetten voor je op een rij welke essentiële elementen je zéker moet benadrukken en hoe je de kans op een zakelijk krediet zo groot mogelijk maakt.

Tip: met een goed bedrijfsplan voor een restaurant kun je meer dan alleen een krediet aanvragen. Het helpt je ook om alles zelf goed op een rij te zetten en bijvoorbeeld benodigde vergunningen aan te vragen.

Ondernemingsplan schrijven: goed van start

Benieuwd naar een voorbeeld businessplan voor de horeca, waarmee je goed van start kunt? Uiteraard komen jouw doelstelling, het probleem, de toegevoegde waarde en jouw reden om het bedrijf te starten aan bod. Het zijn belangrijke elementen in ieder bedrijfsplan, ook buiten de horeca. Voor restaurants en andere horecabedrijven zijn twee onderdelen extra belangrijk:
  • Het marketingplan
  • Het financiële plan
Om goed van start te kunnen gaan heb je in de horeca waarschijnlijk enkele honderdduizenden euro’s nodig. Zonder goede marketingstrategie en zonder financieel plan zullen weinig investeerders of financiers willen instappen. Sterker nog, waarschijnlijk kun je zonder een goed businessplan voor de horeca niet eens een afspraak maken, om te spreken over financiering.

Bedrijfsplan voor een restaurant: dit mag niet ontbreken

Het marketingplan binnen jouw bedrijfsplan voor een restaurant of andere horeca is extreem belangrijk. Breng de concurrentie duidelijk in kaart, aan de hand van een analyse in de markt waarin je actief wordt. Geef duidelijk aan wat jij anders gaat doen, bijvoorbeeld door scherpere prijzen te hanteren, betere service te bieden of specifiek duurzaam te ondernemen.

 

In het marketingplan beschrijf je de vier P’s uit de marketingmix:

  • Product
    Welk product ga je aanbieden en met welke strategie doe je dit? Beschrijf hoe jouw koffie de eerlijkste en de lekkerste is of waarom jouw unieke gerechten het verschil gaan maken. Besteed bovendien aandacht aan jouw leveranciers. Waar komen jouw ingrediënten vandaan en hoe zorg je ervoor dat je bijvoorbeeld duurzaam kunt inkopen?
  • Prijs
    Welke prijzen hanteer je en wat is de uitstraling die je daarmee kiest? Kies voor heel exclusief of een voordelige daghap en stem alle interne en externe processen en uitingen daar goed op af.
  • Plaats
    Wat is de locatie van jouw restaurant, bar of koffiezaak? Belangrijk om een sterke start te maken, vooral als je meteen veel gasten wilt aantrekken.
    Tip: de keuze voor een plaats hangt sterk samen met wat er nodig is op het gebied van promotie. Op een minder voor de hand liggende locatie zal je meer moeite moeten doen om gasten te verleiden bij je langs te komen.
    Let op: houd rekening met de bereikbaarheid voor gasten. Kunnen ze (gratis) parkeren of met het OV makkelijk naar je toekomen?
  • Promotie
    Hoe ga je zorgen voor de promotie van jouw horeca? Dat kan traditioneel en offline (advertenties, flyers, etc.) of modern en online (website, social media, etc.). Beschrijf hoe jij bekend zal worden bij het publiek en hoe je eventuele acties of speciale aanbiedingen promoot.

Let op: in de horeca gelden een 5e en een 6e P. Het gaat om Personeel en Presentatie, die heel belangrijk zijn binnen ieder voorbeeld voor een businessplan in de horeca.

Tip: de 4 tot 6 P’s worden steeds vaker de 4 C’s genoemd, waarmee je de focus kunt verschuiven naar de klant (customer).

Zakelijke lening voor de horeca: goed ondernemingsplan

Gebruik een voorbeeld businessplan voor de horeca en schrijf een bedrijfsplan voor een restaurant aan de hand van de bovenstaande tips. Maak op die manier goed duidelijk hoe jij het wilt aanpakken, hoe dat verschilt van bestaande horeca-gelegenheden en hoe jij ervoor zorgt dat je het tot een succes kunt maken.

Heel belangrijk daarbij is het financieel plan. Dit is essentieel om een zakelijke lening aan te vragen, bijvoorbeeld door in te gaan op de:

  • Investeringsbegroting
    Welke investering wil je doen en hoeveel geld is daarvoor nodig?
  • Financieringsbegroting
    Hoe kom je aan het geld voor de benodigde investeringen?
  • Exploitatiebegroting
    Welke omzet en kosten verwacht je de komende jaren?
  • Liquiditeitsbegroting
    Hoe zien jouw inkomsten en uitgaven er de komende jaren uit?
  • Persoonlijke begroting
    Hoeveel geld heb je privé nodig om van te leven?

Besteed in het businessplan voor een restaurant of andere horeca extra veel aandacht aan het marketingplan en financieel plan. Je maakt op die manier zoveel mogelijk kans om daar succesvol een zakelijke lening voor aan te vragen.

Besteed in het businessplan voor een restaurant of andere horeca extra veel aandacht aan het marketingplan en financieel plan. Je maakt op die manier zoveel mogelijk kans om daar succesvol een zakelijke lening voor aan te vragen. Ben je als ZZP-er of MKB-organisatie op zoek naar een zakelijke lening? Wij verstrekken leningen aan bedrijven met minimaal €75.000 omzet per jaar die minimaal 12 maanden staan ingeschreven bij de Kamer van Koophandel. Vraag online jouw lening aan, dan gaan wij er voor je mee aan de slag. 

Aanvragen gaat simpel & snel

Share This