Zakelijk groeien?

Waarom zou je?

Maximale leestijd: 3 minuten

14

JANUARI, 2019

 

Je bedrijf moet groeien. Dat hoor je van alle kanten. Nieuws-sites en zakelijke magazines staan er vol mee. Maar waarom zou je eigenlijk? En wat gebeurt er als je NIET bewust inzet op groei?

Wij van BridgeFund maken het voor je duidelijk.

In de eerste plaats: je moet niks. Jìj bent de baas van je bedrijf. Jìj bepaalt.

In de tweede plaats: het begrip ‘groei’ heeft voor iedereen een andere betekenis.

Om bij onszelf te beginnen: voor BridgeFund is groeien ‘het neerzetten van een stevige reputatie’. Wij zijn namelijk een betrouwbare partij.
Wij willen het goede doen, zodat jij het goed kunt doen.

Groei is voor BridgeFund dus: onze positie in de zakelijke markt claimen.
Wij vinden dat we dat verdienen, vanwege onze intenties. Wij deugen.
Het claimen van onze positie doen we door te vertellen dat we er zijn om anderen te helpen groeien.

BridgeFund en jij, wij zijn beiden ondernemers.
Toch ben jij anders.

Voor jou is groeien misschien: een groter pand. Betere opslagruimte.
Moderne apparatuur. Terrasverwarming. Software. Een goede bestelbus. Een nieuwe productielijn. Een ander afzetgebied. Meer omzet.

Wat het ook is, het draait allemaal om investeringen. Zo zie jij dat, zo zien wij dat.

Overigens: de benefits van dat wat we hierboven beschreven, die kun je gewoon uitrekenen. Wat je ervoor nodig hebt is een spreadsheet. En lef.
De lef, die heb je als ondernemer al.
Je bent immers ooit begonnen met niets anders dan dat. Lef en een spreadsheet.

Stel nou dat je NIET bewust inzet op groei. Dat je perfect tevreden bent met wat je hebt. Wat zegt dat dan over jou?

Niets. Behalve dat je een zeer tevreden mens bent. Gefeliciteerd daarmee.
Maar wat zijn nou eigenlijk de effecten van GEEN GROEI?

Hieronder vind je 13 bullet points die je vertellen waarom je vooral NIET moet groeien:

  • Als je niet groeit, dan weet je wat je hebt (is ook wat waard)
  • Je inkomensstroom is overzichtelijk (en beperkter)
  • Het bedrijf draait op jou, en op jou alleen (fijn als je daarop kickt)
  • Je hebt tenminste geen stress (of wel, maar dan toch geen groei-stress)
  • Je inkomsten blijven ongeveer gelijk (of zullen krimpen, maar oké)
  • Je werknemers ook (of ze groeien verder, zonder jou)
  • …en hún inkomen (of ze groeien verder, zonder jou)
  • Je kunt je klanten niets méér bieden dan nu (dan gaan ze maar naar een ander)
  • Je bijdrage aan de economie is beperkter (is dat erg?)
  • De concurrent wordt beter, sneller, eigentijdser (is dat erg?)
  • Je gaat je vervelen (en je wordt lui)
  • Je werknemers gaan zich vervelen (en ze worden lui)
  • Groei is spannend (en je bent ondernemer vanwege je rust, toch?)

Niets blijft ooit hetzelfde. Alles wordt groter of kleiner. Meer of minder.
Beter of slechter. Je groeit of je krimpt.

Maar hé, je HOEFT niet te groeien. Als je niets voelt voor een groeistrategie, laat het jezelf dan vooral niet aanpraten. Groei moet een verlangen zijn. Een drijfveer van binnenuit. Zelfs als je groei gedwongen is, dan nóg moet je intrinsiek gemotiveerd zijn.

Wat je ook doet, ga nooit de groei aan omwille van De Groei.
Niet voor de centen of de prestige. Niet voor de bühne of de buren.
Niet omdat je boekhouder het zegt.

GROEI vanwege de kansen en de mogelijkheden. Voor de kennis die je opdoet.
Voor de stabiliteit van je bedrijf. Voor de ervaring. Voor de dienstbaarheid aan anderen. Voor je vrijheid. Voor je trots.

En nee, we projecteren onze eigen uitdagingen heus niet op jou.
Maar man o man, wat is de ontwikkeling van een solide bedrijf
machtig mooi om te zien.

Wie kiest voor groei, die kiest voor de kansen én voor de zekerheid. Dat lijkt een contradictie. Waar kansen zijn, daar zitten immers ook de risico’s, zou je denken.

Maar als je de kosten kunt dekken,
en kunt omgaan met de verandering in je levensstijl,
als je je kwaliteit kunt handhaven
en je serviceniveau bewaakt,
en als je onvoorziene gebeurtenissen kunt opvangen,
je hoofd koel houdt, zelfs bij het onvermijdelijke succes,
dan bereik ook jij duurzame en bestendige groei.

Geen zorgen. Wij van BridgeFund zullen je nooit overhalen om de groei WEL aan te gaan.

Niemand anders dan jij weet welke beslissingen het beste zijn.
Je weet waar de bedreigingen zitten.
Je bent als geen ander op de hoogte van de wensen van je markt.
Jij kent je bedrijf én jezelf het allerbeste.

Doe wat een ander niet kan. Kies zelf.