Home > Blog > Financieren > 6 tips om geld mee te besp…

6 tips om geld mee te besparen als ondernemer

Wil je weten hoe je geld kunt besparen? Dan hebben we enkele uitstekende tips voor je! Ook vertellen we je welke fiscale meevallers ondernemers ongemerkt vaak laten liggen.

In dit artikel lees je:

  • Waarom ondernemers vaak belastingbesparingen laten liggen
  • Verschillende manieren om geld te besparen

Financiering zonder gedoe

  • Geen businessplannen of jaarcijfers
  • Aangevraagd in 5 min.
  • Binnen 1 dag op je rekening

Waarom ondernemers vaak belastingbesparingen laten liggen

Een plaatsje in de Quote 500 bemachtigen zonder noodfonds van je rijke opa en oma blijft een hele uitdaging. En toegegeven: met onze bespaartips ga je daar ook niet zomaar terechtkomen.

Desondanks moet je echt eens een moment pakken om eens goed voor die helse wirwar aan fiscale regeltjes te gaan zitten. Sta je daar niet om te springen tijdens je zuurverdiende vrije tijd? Begrijpelijk, maar ook zonde, want juist daardoor laten ondernemers vaak veel (belasting)voordelen liggen.

Maar goed, no problemo, happy to help! Niet met een fiscaal jaarboek, maar wél met 6 laagdrempelige bespaartips.

1.    Bespaar geld met je zakelijke administratie

Houd je een helder zicht op en voldoende controle over je financiële administratie? Dan houd je vanzelf ook meer geld over!

  • Een voordelige zakelijke rekening: betaal je eigenlijk niet te veel voor je zakelijke rekening? Vergelijk zakelijke rekeningen bij verschillende banken, om te kijken wat het beste voor je werkt. Bij sommige banken betaal je per transactie altijd extra, terwijl andere aanbieders bijvoorbeeld een eerste x-aantal transacties niet in rekening brengen.
  • Een goede administratie: ja, het is makkelijk om je administratie meteen uit te besteden aan Kees de boekhouder, maar het is slim om het – in ieder geval in eerste instantie – zoveel mogelijk zelf bij te houden. Verspil geen tijd en kies wat bij je past: plan dagelijks, wekelijks of tweewekelijks een moment in, om het overzicht te bewaken. Zo weet je ook veel beter wat er allemaal speelt binnen je organisatie en hoe jullie er precies voorstaan!
  • Onderhoud van de bedrijfsruimte: je kunt besparen op de arbeidskosten door de schoonmaker overdag in plaats van in de avonduren je bedrijfsruimte(n) schoon te laten maken. Máár (komt ‘ie): alles wat je vies maakt, kun je natuurlijk ook zelf opruimen en reinigen 😉.

2.    Voorraadbeheer

Of het nu gaat om een bulkaanbieding waar je een hele tijd geleden nog erg enthousiast van werd, of om een flinke deal die uiteindelijk toch is afgeketst: het zou je verbazen wat je allemaal wel (of juist niet) nog op voorraad hebt. Krijg je alles nog wel verkocht wat in de donkere krochten van je pand staat opgeslagen? Kan dit dan nog wel voor de volledige prijs, als je het überhaupt nog verkocht krijgt? Of moet je uiteindelijk toch beginnen met afschrijven?

Check daarom regelmatig je voorraad: zo zie je direct welke artikelen nog beperkt houdbaar zijn en waar dus even wat extra aandacht naartoe moet. Scheelt je uiteindelijk ook weer in je portemonnee.

3.    Bespaar energie

Of je nu lekker relaxt in je joggingpak thuis aan je webshop werkt of dagelijks langsgaat op kantoor: de energieprijzen lopen hoe dan ook snel op. Op deze manier blijft je zaak wél en je cv-ketel níét constant draaiende:

  • Een goede energieleverancier: als particulier doe je het (hopelijk) al, maar als ondernemer is het om de een of andere reden toch iets minder gebruikelijk: jaarlijks overstappen van energieleverancier. Tel uit je winst: fijne introductiekortingen én aanbiedingen die passen bij de behoeften van je organisatie! Vergelijk verschillende energieleveranciers en kies het contract dat écht bij je past. Ka-ching!
  • Energie besparen begint bij jezelf: houd je in de gaten of je medewerkers aan het eind van de dag de verwarming wel uitzetten? Denk bij het energieverbruik van je apparaten ook aan de stand-by-optie van laptops en printers, het sluipverbruik van haardrogers en van je moderne led verlichting. Alle beetjes helpen!

4.    Check alle aftrekposten

Welke ondernemer heeft nu tijd (of motivatie) voor die lappen tekst in het Geldboek voor Ondernemers? *Tjirpende krekels* Juist. Toch kun je met verschillende aftrekposten veel geld besparen. We zetten ze even voor je op een rijtje:  

  • Zelfstandigenaftrek: met de zelfstandigenaftrek kunnen ondernemers die voldoen aan het urencriterium het belastbaar inkomen verlagen. Máár: sinds 2020 wordt de zelfstandigenaftrek ieder jaar verlaagd. In 2022 is de aftrekpost € 6.310.
  • Startersaftrek: voor beginnende ondernemers die dag en nacht werken aan hun droom. Starters kunnen in de eerste 5 jaar van hun bedrijf 3 keer de startersaftrek toepassen. Het bedrag blijft de komende jaren gelijk: € 2.123.
  • Huur: heb je een kantoor aan huis? Of het nu gaat om een huur- of een koophuis: het is een mogelijke aftrekpost voor je onderneming!
  • MKB-winstvrijstelling: voor de ondernemers die alleen aan het roer staan: je kunt je fiscale winst met 14% verlagen, na toepassing van de zelfstandigenaftrek en fiscale oudedagsreserve (FOR). Nice!
  • BTW terugvragen van oninbare verkoopfacturen: soms heb je de wind even tegen en zit je met verkoopfacturen die je niet kunt innen. Niet betaald, maar wél btw afgedragen? Je kunt dan de btw terugvragen.
  • Zakelijke reiskosten: je zakelijke reiskosten, borrels en etentjes kun je geheel of gedeeltelijk aftrekken. Máár: er geldt een maximum van € 1.500 voor deze mogelijk aftrekbare zakelijke kosten. Je moet altijd het zakelijke karakter kunnen aantonen. Het patatje van de FEBO tijdens je lunchpauze telt dus niet mee 😉.

5.    Een auto van de zaak

Een groenere wereld begint bij jezelf! Maar soms moet je echt in de auto springen om de voorraad in je magazijn te controleren of om even snel een koffietje te doen met die interessante leverancier. Een auto van de zaak slokt voor een deel je winst op: dat is weer voordeliger voor je inkomstenbelasting. Maar let op! Alleen als je jaarlijks niet meer dan 500 kilometer rijdt, buiten je werkzaamheden om.

Ben je écht groen ingesteld? Denk dan aan een volledig elektrische auto. Met deze investering kun je de milieu-investeringsaftrek (MIA) claimen. Voor het zakelijk rijden van een elektrische auto is de bijtelling lager!

6.    Alle kleine beetjes helpen

Je hoeft niet meteen rigoureus je broekriem strak aan te halen. Er zijn kleine stapjes die je kunt zetten, zodat jij meer winst overhoudt. Wat dan allemaal?

  • Abonnementen: vaak heb je meerdere abonnementen afgesloten die je eigenlijk helemaal niet gebruikt. Ook al lijkt 15 euro per maand voor een telefoonabonnement weinig: het tikt jaarlijks aan. Zeker als je meer van dit soort abonnementen hebt afgesloten. Want lees je die papieren krant eigenlijk nog wel? Bekijk daarom al je abonnementen periodiek en check waar je eventueel geld op kunt besparen.
  • Tweedehands artikelen: kijk, het liefst heb je een gloednieuwe inrichting van Jan des Bouvrie, maar je kunt serieus geld besparen door tweedehandse (kantoor)artikelen in te kopen.
  • Automatiseren: of het nu gaat om je administratie of om het beantwoorden van DM’s op social media: je kunt deze workflows tegenwoordig vrij eenvoudig automatiseren. Software en (marketing)tools waar je vaak al gebruik van maakt, bieden die mogelijkheid vaak al aan, zonder dat je het zelf doorhebt. Artificial Intelligence baby! Stel automatische antwoorden in voor je social mediaberichten, maar denk ook aan het automatiseren van bijvoorbeeld je acquisitie, door bijvoorbeeld periodieke nieuwsbrieven. De mogelijkheden zijn eindeloos!
  • Check je verzekering: je wilt het beste voor jezelf en je onderneming: met een goede verzekering ben je echt op alles voorbereid. Alleen is zo’n arbeidsongeschiktheidsverzekering toch best duur. Goed nieuws: de laatste jaren dalen de premies. Maar goed ook, want hij wordt verplicht. Heb je er al een en is je premie verhoogd? Dan is dit hét moment om je polis op te zeggen en over te stappen!

Financiering, maar dan simpel

Doe vrijblijvend een aanvraag en ervaar het zelf.