Crowdfunding
versus zakelijk
lenen: kiezen of
combineren?

De populariteit van crowdfunding neemt de laatste jaren alleen maar toe. Het lijkt een interessante optie om bijvoorbeeld een startup mee te financieren, maar naast voordelen heeft crowdfunding ook wel een aantal nadelen. Ben je als ondernemer niet beter af met een zakelijke lening? Of zijn er misschien mogelijkheden om de twee te combineren?

Er zijn natuurlijk diverse manieren om kapitaal aan te trekken voor je bedrijf. Naast de traditionele banklening zijn er de laatste jaren veel extra mogelijkheden ontstaan. Ben je op zoek naar extra werkkapitaal en wil je niet afhankelijk zijn van een bank? Dan heb je de keuze uit een behoorlijk aantal alternatieve financierings-mogelijkheden. In dit artikel leggen we de focus op crowdfunding.

Hoeveel financiering
wil je aanvragen?

Hier moet je op letten

De voor- en nadelen van crowdfunding

Crowdfunding is de laatste jaren steeds meer in opkomst, en dat is natuurlijk niet voor niets. Succesverhalen zijn er genoeg, waaronder die van Pebble Smartwatch en de Coolest Cooler die beide miljoenen ophaalden via crowdfunding. In 2016 haalde iemand zelfs $55.000 op via crowdfunding platform Kickstarter met een recept voor aardappelsalade. Nu is dat natuurlijk niet voor elke ondernemer weggelegd. Crowdfunding opent deuren waar ze normaal gesloten blijven, maar zorgt ook voor een aantal uitdagingen.

Voordelen van crowdfunding
Bij crowdfunding leen je kleine beetjes geld bij een heleboel verschillende mensen. Met een beetje geluk zorgen deze bedragen er samen voor dat jij je investering kunt doen. Een voordeel van crowdfunding is dat het een mogelijke financiering combineert met marketing. Mensen sluiten zich bij je aan omdat ze enthousiast zijn over je idee. En er is geen betere reclame dan deze ambassadeurs die hun enthousiasme (online) delen! Daarnaast zit je niet vast aan strenge voorwaarden van een bank en gaat het vooral om je idee, niet om zekerheden.

Zaken om bij na te denken bij crowdfunding
Crowdfunding biedt startups en iedereen met een goed doordacht idee een platform voor succes. Maar dat betekent zeker niet dat het een easy ‘walk in the park’ is. Voordat je van start gaat is het noodzakelijk om je goed te realiseren wat een crowdfunding actie echt inhoudt.

1. Crowdfunding kost tijd en geld
Om geld op te halen met crowdfunding heb je meer nodig dan een goed idee. Je moet een campagne maken die opvalt met een overtuigende boodschap en marketingmateriaal om die boodschap te ondersteunen.

Houd rekening met de tijd en het geld dat je nodig hebt om je campagne te promoten. Je hebt professionele foto’s, een video en website nodig om je campagne te laten opvallen. Daarnaast moet je investeren in social mediakanalen om je campagne te promoten. Dit kan honderden tot duizenden euro’s kosten en vele uren van je kostbare tijd. Lees ook: hoe behaal je het meeste succes met crowdfunding?

Tip: begroot hoeveel tijd en geld het opzetten van een crowfundingactie kost, en zet dit af tegen de tijd en kosten van een zakelijke lening. Kies op basis hiervan de voor jou interessantste optie.

2. Geen garantie op succes
Wanneer je verschillende campagnes op een crowdfunding-site bekijkt, zie je dat sommige goed worden gefinancierd, terwijl andere hun eerste euro nog moeten ontvangen. Zelfs een boeiende campagne is nog geen garantie voor succes.

Als je een vast bedrag nodig hebt om een specifiek doel te bereiken, zoals meer personeel aannemen of nieuwe apparatuur kopen, is gokken op een crowdfunding campagne niet de beste oplossing. Een optie, zoals BridgeFund, waarmee je binnen enkele minuten een financiering kunt aanvragen en ontvangen, is wellicht een betere keuze. Hier heb je ook geen garantie op succes, maar met een minimale tijdsinvestering weet je snel waar je aan toe bent.

3. Met de billen bloot
Kapitaal aantrekken doe je niet altijd uit luxe. Er zit niet altijd een tof verhaal achter, dat je graag met de wereld wilt delen. Een onverwachte tegenslag, een factuur met slechte timing, een medewerker die meer kost dan oplevert. Als ondernemer krijg je met diverse tegenslagen te maken en vaak kosten tegenslagen geld. Problemen wil je oplossen, zodat je weer verder kunt. Bij crowdfunding moet je met de billen bloot. Dat is niet voor ieder bestedingsdoel wenselijk. Bovendien is voorfinanciering van bijvoorbeeld personeel niet echt een ‘sexy’ project voor particuliere geldschieters om in te investeren.

4. Tijdsdruk
Als ondernemer heb je genoeg te doen, dus je financiën moeten snel geregeld zijn. Een goede crowdfunding-campagne opzetten kost veel tijd. Vervolgens heb je ook nog een paar weken nodig om je campagne te promoten onder investeerders. Niet de beste oplossing als je snel door wil met je onderneming.

Wat kost het

Wat kost crowdfunding?

Crowdfunding is niet gratis.
Dit betaal je gemiddeld voor een crowdfunding actie:

Kosten voor het platform
Het presenteren van je financieringsaanvraag doe je via een crowdfundingplatform. Deze platforms brengen in veel gevallen kosten in rekening. Die kunnen bestaan uit plaatsingskosten en een fee tijdens of na de looptijd. Hoeveel je betaalt hangt sterk af van het platform dat je kiest, maar reken gemiddeld maar op een paar honderd euro. Sommige platforms leggen de kosten bij de investeerders neer, dan betaal je zelf als ondernemer dus niets.

Rente
In 2019 haalden ondernemers gemiddeld 148.000 euro op met crowdfunding (bron: crowdfundcijfers.nl). 89% hiervan werd opgehaald in de vorm van een lening. Dit betekent dat je het opgehaalde geld, inclusief rente, ook weer terug moet betalen. Gemiddeld ligt de rente voor crowdfunding vrij hoog: tussen de 7 en 9%.

Niet gefactureerde uren
Indirecte kosten, maar we noemen ze toch. Het is simpel: alle uren die jij in je crowdfunding steekt kun je niet besteden aan geld verdienen. En die verloren uren haal je niet meer in. Afhankelijk van je uurtarief kan dit een behoorlijke kostenpost worden.

Alles-in-1 tarief

Zonder jaarcijfers

Korting bij sneller aflossen

Binnen 24 uur je geld

Lenen tot €250.000

Een zakelijke lening inzetten voor je crowdfundactie

Heb jij een top idee, zoek je verbinding en heb je de tijd en kennis om een goede crowdfunding actie op te zetten? Go for it! Overigens hoef je de kosten voor crowdfunding natuurlijk niet altijd uit eigen zak te betalen. Je kunt hier ook prima een zakelijke lening of een zakelijk krediet voor gebruiken. Een goede kosten-baten analyse helpt je inschatten of het lucratief gaat zijn om een lening in te zetten voor je crowdfunding actie.

Aanvragen is kosteloos

Aanvragen duurt 5 minuten en verplicht je tot niks.

Kredietbeslissing binnen 24 uur

Een lening voor je bedrijf aanvragen hoeft niet ingewikkeld te zijn.

Boetevrij aflossen

Gaan de zaken goed? Bij ons kan je boetevrij aflossen.

Snel weer schuldenvrij

Iedere werkdag betaal je een vast klein bedrag aan rente en aflossing.

Geen onderpanden nodig

Bij het afsluiten van een lening geef je een persoonlijke borgstelling af.

Duidelijke voorwaarden

Een overeenkomst van 3 pagina’s zonder kleine lettertjes.
Zo kan het ook!

Zo werkt het

Financiering in 3 simpele stappen

Stap 1

Vraag eenvoudig
online aan

Geef aan hoeveel je wilt lenen en waarvoor. Vul vervolgens je gegevens in en upload je recente zakelijke banktransacties in onze beveiligde omgeving.

Stap 2

De slimme scan gaat aan de slag

Onze slimme scan rekent razendsnel uit wat je maximaal verantwoord kunt lenen. Vervolgens krijg je een vrijblijvend aanbod op maat.

Stap 3

Check, check, dubbelcheck & GO!

Ter verificatie vragen we nog enkele documenten op en doen onze kredietanalisten een laatste check. Ziet alles er goed uit? Maken wij het geld dezelfde dag nog over.

En door…

Na ondertekening van de overeenkomst staat
het geld dezelfde dag nog op je rekening.

Ervaar hoe simpel
financiering kan zijn

Doe vrijblijvend een aanvraag en check je mogelijkheden.

Vragen?

Onze Customer Success Managers denken graag met je mee. 
Bel 085 401 6600 of stuur een mailtje naar contact@bridgefund.nl