Ga naar content
In dit artikel
Financiering zonder gedoe
  • Geen businessplannen of jaarcijfers
  • Aangevraagd in 5 min.
  • Binnen 1 dag op je rekening
Check je mogelijkheden

Omzetverwachting maken: 2 gangbare methoden uitgelegd

Een omzetprognose of omzetverwachting maken? Het is de beste manier om goed vooruit te kijken. Belangrijk voor je eigen overzicht, maar ook essentieel om investeerders ervan te overtuigen dat jouw plannen de moeite waard zijn. Met een degelijke omzetvoorspelling maak je de kans op een zakelijk krediet een stuk groter, zodat je geld kunt lenen voor een nieuwe investering om verder te groeien.

Gebruik een omzetverwachting voorbeeld om jouw plannen duidelijk op papier te zetten en ontdek in dit artikel welke 2 gangbare methoden daarvoor beschikbaar zijn. We beschrijven zowel de top-down als de bottom-up methode, zodat je een variant kunt kiezen die het best aansluit bij jouw manier van ondernemen. 

Vooruitzien is regeren

De omzetprognose is voor ondernemers een belangrijk hulpmiddel om zakelijke kredieten af te sluiten en investeerders aan boord te krijgen. Bovendien helpt het om het overzicht te bewaren. Vooruitzien is regeren, omdat je weet wat je kunt verwachten en waar de inzet groter moet zijn om de gewenste doelen te bereiken. 

Tip: een omzetverwachting is nooit 100% perfect en je hoeft daarvoor echt geen accountant te zijn. Wel is het belangrijk om de realiteit zo goed mogelijk te benaderen. Leg de aannames die je doet helder uit, zodat je altijd kunt onderbouwen wat je voorspelt. 

2 methoden voor een omzetprognose

De omzetvoorspelling kun je op 2 gangbare manieren maken:

  • Top-down omzetverwachting
  • Bottom-up omzetprognose

1. Top-down omzetverwachting

De top-down methode voor de omzetverwachting maak je door de grootte van de markt in te schatten, nadat je hebt vastgesteld welke doelgroep je wilt bedienen. Je kunt daarvoor het TAM/SAM/SOM-model gebruiken.

TAM staat voor de Total Available Market, de totale marktgrootte met het potentieel als er geen concurrenten zouden zijn. Je kunt uitgaan van een omzet in euro’s, maar ook van een afzet in aantal stuks. De totale markt kun je in kaart brengen door daarover informatie te zoeken via Google en in industrierapporten. 

SAM staat voor de Serviceable Available Markt en daarmee het deel van de markt dat jij kunt bereiken. Denk na over jouw geografische bereik, het type klanten dat je bedient en het product dat jij aanbiedt. De SAM is een percentage van de TAM.

SOM staat voor Serviceable Obtainable Market en gaat om de marktgrootte die je realistisch op korte termijn kunt bedienen. Dit is een percentage van de SAM, waarbij je rekening houdt met de activiteiten van concurrenten. Je brengt in kaart welke omzet jij kunt bereiken, aan de hand van het marktaandeel dat je op korte termijn kunt claimen. 

2. Bottom-up omzetprognose

De omzetprognose kun je ook op een andere manier maken, namelijk bottom-up. Het voorkomt dat je te optimistisch bent over het deel van de markt dat je op korte termijn in kunt nemen, iets waar veel ondernemers bij de top-down-methode last van hebben.

Bij het alternatief ga je uit van jouw interne capaciteit en salesdata. Je kijkt nog niet naar de externe factoren zoals de markt, om je volledig te richten op waar jij toe in staat zal zijn als onderneming. Je gaat uit van bijvoorbeeld de productiecapaciteit die je hebt, net als de naamsbekendheid en jouw medewerkers op het gebied van sales en marketing. Hoeveel prospects kun je bereiken om volumes te vergroten? Het zijn vragen die je met de top-down-methode niet beantwoordt, terwijl die wel belangrijk zijn om een beter beeld te krijgen van waar je toe in staat zal zijn.

Het best is om beide methoden om een omzetverwachting te maken te combineren. Op die manier krijg je het meest complete beeld van de verwachte omzet. Het is een belangrijk onderdeel van de plannen om te presenteren aan een investeerder of een geldverstrekker. Met een goede prognose laat je zien wat je financieel verwacht en hoe je de investering of het krediet zal gaan gebruiken. Met een overtuigend plan en een goede omzetprognose maak je de kans op een succesvolle zakelijke lening een stuk groter.

Ben je als zzp’er of mkb-organisatie op zoek naar direct lending voor een zakelijke lening? Wij verstrekken leningen aan bedrijven met minimaal € 50.000 omzet per jaar, die minimaal 12 maanden staan ingeschreven bij de Kamer van Koophandel. Vraag online jouw zakelijke financiering aan, dan gaan wij er voor je mee aan de slag.

Onlangs toegevoegd Ga naar Blog