Ga naar content
Laatst bijgewerkt op 2 juli 2024 om 11:59
In het kort
  • Begin het BMC met pen en papier voor creativiteit en samenwerking. Verfijn het concept vervolgens digitaal na een nachtje laten sudderen.
  • Het BMC bestaat uit 9 vaste bouwstenen, zoals doelgroep, waardepropositie en kanalen. Deze structuur helpt bij het in kaart brengen en verbinden van alle essentiële bedrijfselementen.
  • Houd het BMC levend door het zichtbaar te maken en regelmatig te analyseren met het team. Het dient als dynamisch kompas voor strategische beslissingen en groei.

Aha, je hebt dus gehoord dat het Business Model Canvas (BMC) een onmisbaar strategisch document is. En nu wil je er zelf een maken, het liefst vandaag nog. That’s the spirit! Hoe pak je dat het beste aan? BridgeFund heeft weer een strakke stap-voor-stapuitleg voor je. Daarmee heb je het in no time af. Als praktisch voorbeeld hebben we ook het BMC van Tesla ingevuld. Wie weet inspireert het je, kijk waar het hen heeft gebracht…

Hoe maak je een Business Model Canvas?

Het is verleidelijk om vanachter je laptop een Business Model Canvas te maken, maar voor het beste resultaat start je met pen en papier. Sluit jezelf op, alleen of samen met de belangrijkste mensen uit je team, en ga het BMC te lijf als een moodboard. Brainstorm, schrijf, schrap en herschrijf totdat je echt tevreden bent. Laat het een nacht sudderen en maak het pas de volgende dag digitaal.

Indeling BMC

Neem een lekker ruim vel, liefst A3 of A2, en verdeel het met een stift in vakken. Normaal gesproken moedigen we creativiteit aan, maar in dit geval is het handig als je de lijnen hieronder volgt.

8








7



2








4



1








6



3



9


5


De 9 velden die hierdoor ontstaan zijn de bouwstenen van je bedrijf. Door de vaste positie wordt het logisch waar de individuele elementen met elkaar verbonden zijn en hoe ze elkaar beïnvloeden. Zo kom je erachter aan welke knoppen je moet draaien voor het gewenste effect.

De 9 bouwstenen

Je Business Model Canvas bestaat uit 9 bouwstenen op een vaste plek, die samen een totaalbeeld vormen hoe je onderneming in elkaar steekt. De nummers in de tekening corresponderen met de beschrijvingen hieronder. Probeer elke bouwsteen zo kernachtig in te vullen. Vermijd vage termen, betekenisloos jargon en lange zinnen. Gebruik juist steekwoorden, voorbeelden en bullets. Laat het aan anderen lezen om zeker te zijn dat je idee duidelijk overkomt.

Bouwsteen 1: Doelgroep

Voor wie is jouw product of service interessant? Een duidelijke marktpositionering maakt de communicatie met je klant persoonlijker. Je kan herkenbare situaties voor je doelgroep benoemen en uitleggen hoe je hun problemen oplost met jouw dienst of product.

Probeer de gezamenlijke kenmerken van de klantsegmenten zo nauwkeurig mogelijk te beschrijven. “Vrouwen tussen 18 en 45 jaar” is bijvoorbeeld veel te algemeen. Daar kan je onmogelijk je marketing op richten. Specifieker is: Alleenstaande moeders die elke week yoga-en. Of: Haarlemse zzp’ers in de bouw met leaseauto. Je kan als bedrijf meerdere doelgroepen hebben, zolang ze maar een reden hebben om bij jou geld uit te geven.

Bouwsteen 2: Waardepropositie

Waar is de toegevoegde waarde van je bedrijf? Wat zouden klanten missen zonder jouw product? Kijk, Van Moof heeft de elektrische fiets hip gemaakt. En Tesla de elektrische auto. Dankzij Tony’s Chocolony eten we slaafvrije chocolade en door BridgeFund komen mkb’ers razendsnel aan een zakelijke lening.

Voordeel voor de klant

Je waardepropositie bestaat uit 2 delen. Ten eerste benoem je welk voordeel het voor de klant oplevert. Zo geeft je sportschool mensen niet alleen goede workout, maar vooral een gezonder leven en meer zelfvertrouwen. Dankzij je kassa-software met voorraadbeheer besparen horecaondernemers veel tijd en kopzorgen. En een app voor tweedehands kinderkleding stimuleert een circulaire economie en laat ouders zo bijdragen aan een betere wereld.

Onderscheidend vermogen

Het tweede deel van je waardepropositie is je onderscheidend vermogen. Hoe briljant je product ook is, je kan er vanuit gaan dat je niet de enige aanbieder bent. De markt was eigenlijk al verzadigd vóórdat jij je er tussen probeerde te wringen. Dus je hebt iets nodig waarmee je boven de competitie uitsteekt. Hiervoor ga je op zoek naar je Unique Selling Points (USP’s). Dat is iets wat alleen jij bent of hebt en anderen niet makkelijk kunnen na-apen.

  • Ben je door slim in te kopen de goedkoopste
  • Maken gerecyclede grondstoffen en hernieuwbare energie jou de duurzaamste
  • Komt jouw recept uit smaaktests naar voren als het lekkerste
  • Zijn jouw bezorgers van iedereen het snelst?
  • Vind de vakjury jouw ontwerp het mooist?

Bouwsteen 3: Kanalen

Deze bouwsteen draait om het aan de man brengen van je product. Een paar generaties terug was het gebruikelijk om met je uitvinding op de markt te gaan staan. Door het directe contact met geïnteresseerden kon je je verkoopverhaal perfectioneren. Door het kleine bereik duurde het helaas een eeuwigheid om succes in een groter gebied te hebben.

Je mogelijkheden zijn nu veel groter. Bedrijven met diepe zakken kunnen naamsbekendheid ‘kopen’ met reclame op tv, radio of billboards langs de A4. Starters moeten creatief zijn. Voor B2B kan je je doelgroep bellen, e-mailen of tegenkomen op een beurs.

Voor B2C ontkom je niet aan digitale marketing om je product onder de aandacht te brengen. Kanalen als je website, social media en nieuwsbrieven beheer je zelf. Met kwalitatieve content trek je de juiste bezoekers aan en kan je direct verkopen.

Daarnaast kan het interessant zijn om je producten via andere retailers te verkopen. Zo zal je zichtbaarheid en naamsbekendheid een enorme boost krijgen als je koekjes op het schap bij Albert Heijn liggen.

Bouwsteen 4: Klantrelatie

Het kost veel meer moeite om een nieuwe klant te vinden, dan om opnieuw aan een bestaande klant te verkopen. Wees dus zuinig op iedere klant. Het is belangrijk om ze betrokken en tevreden te houden. Dan zal jouw bedrijf ook bij de volgende aankoop top-of-mind zijn. Denk aan een maandelijkse nieuwsbrief, proactief vragen om feedback of een spaarprogramma dat loyale klandizie beloont.

Bouwsteen 5: Inkomsten

Geld is noodzakelijk voor je bedrijf, dus kom maar op, wat is je verdienmodel? Verkoop je eenmalig een kilo koffie of nemen mensen een abonnement? Verhuur je advertentieruimte op je gratis app? Krijg je provisie op de verkoop van softwarelicenties? Krijg je per uur betaald als schilder?

Bedenk ook hoe je makkelijk extra kan omzetten. Zo pakt een aannemer ook marge op gebruikt materiaal, verkoopt een lokale bierbrouwer ook petjes als merchandise en verdient Apple ongeveer net zo veel aan losse snoertjes als aan telefoons.

Bouwsteen 6: Bedrijfsmiddelen

Wat is essentieel voor je business? Goed, geen ondernemer kan zonder laptop en telefoon, maar wat is nog meer onmisbaar? Bedenk goed welke middelen je echt nodig heeft, want hier hangt het succes van het bedrijf vanaf.

Er zijn fysieke middelen, bijvoorbeeld een winkelpand, kassa of bestelbus. Intellectuele middelen zijn niet tastbaar, zoals een licentie om een specifiek beroep uit te oefenen of een patent om het alleenrecht te hebben op een nieuw soort koffiecapsule. Menselijke middelen zijn de personen zonder wie je zaak niet draait, zoals een barman in een kroeg, een schipper voor een rondvaartboot en een klein leger IT’ers om de app in de lucht te houden.

Bouwsteen 7: Kernactiviteiten

Beschrijf alle activiteiten die je moet uitvoeren om je bedrijf up & running te houden. Stel je opent een olijfoliewinkel. Om de beste olie voor de beste prijs in te kopen, reis je een paar keer per jaar naar Italië. Voor de winkel moet je personeel zoeken, aannemen en trainen. Om je bereik op social media te vergroten organiseer je fotoshoots met nieuwe recepten en zoek je samenwerkingen met influencers. Je schrijft een nieuwsbrief om je klanten op de hoogte te houden en je bouwt een webshop om klanten door heel Nederland te kunnen bedienen.

Op je to-dolijst staan ook het bijhouden van de financiële administratie, de inrichting van de winkel en evaluatiegesprekken met werknemers. Deze taken zijn zo algemeen voor elke onderneming, dat je ze niet in het BMC hoeft op te nemen.

Bouwsteen 8: Partners

Wie zijn je strategische partners? De samenwerking met andere bedrijven is vaak cruciaal voor je businessmodel. Zo kan de olijfoliewinkel hierboven de deuren sluiten als er geen boeren meer zijn die olijven produceren. Ook een restaurant is afhankelijk van leveranciers. En een elektricien of loodgieter heeft materiaal van de groothandel nodig om klussen uit te voeren.

Strategisch gekozen partners zijn allebei hun eigen onderneming, waarbij ze profiteren van elkaars expertise. Bijvoorbeeld een foodstylist die samenwerkt met een fotograaf. Of een dj en een club. Een benzinestation kan het horecagedeelte uitbesteden aan een externe cateraar. En de sandwich die je in het vliegtuig eet, maakt de luchtvaartmaatschappij ook niet zelf

Bouwsteen 9: Kosten

Som alle kosten op die je maakt om je dienst of product te kunnen verkopen. Je kan hiervoor de middelen die je bij bouwsteen 6 hebt ingevuld als uitgangspunt nemen. Productiekosten, winkelhuur, marketingkosten en salarissen drukken allemaal je winst. Valt er ergens nog wat te winnen? Vergeet ook je verborgen uitgaven niet, zoals verzekeringen, softwareontwikkeling en klantenservice.

Business Model Canvas voorbeeld Tesla

Partners
Leveranciers voor
o.a. accu’s, chips






Kernactivteiten
auto’s ontwerpen
auto’s produceren
data anlyseren
Waardepropositie
luxe zelfrijdende
elektrische auto
emissievrij vervoer
onafhankelijk van
fossiele brandstof



Klantrelatie
sales team
service team
remote updates
Doelgroep
Inkomen € 80k+
met interesse in:
milieu, status
design, prestatie




Bedrijfsmiddelen
fabrieken
ontwerpers
Superchargers
Kanalen
website
Tesla stores
klantenservice
Kosten
Ontwerp, onderzoek, nieuwe technieken
Productie onderdelen en bouwen auto’s
Garanties
Inkomsten
Elektrische voertuigen, verkoop & onderhoud
Zonnepanelen & thuisaccu’s
Supercharger laadpalen

Hoe houd je het Business Model Canvas levend?

Chapeau dat je het BMC hebt ingevuld voor jouw onderneming. Maar pas op dat dit vel niet verdwijnt achter een schuifdeur die nooit open gaat. Hang het op een plek waar iedereen het elke dag ziet. Als je goed kijkt en analyseert, zie je wat je kansen en bedreigingen zijn. 

Onthoud dat het Business Model Canvas geen statisch document is. Stimuleer mensen in je organisatie om mee te denken. Zo houd je het canvas springlevend en blijf je het als kompas gebruiken bij strategische beslissingen.

Disclaimer

Deze informatie wordt beschikbaar gesteld met als enig doel behulpzame informatie verstrekken aan bezoekers. Aan deze informatie kan geen rechten worden ontleend. Het is ook niet bedoeld als vervanging van persoonlijk financieel advies, raadpleeg bij vragen altijd een financieel adviseur.

Ook interessant