Ga naar content

Het ondernemingsplan. Voor de één een drama, want een enorme berg werk. Voor de ander de ideale manier om ideeën uit te werken en overzicht voor jezelf te creëren. Wat ga je doen en vooral hoe? Maar wat moet je nou allemaal écht weten over het ondernemingsplan?

Elk bedrijf begint met een goed ondernemingsplan

Eigenlijk is elk goed idee een basis voor een ondernemingsplan. Nou ja, zakelijk gezien dan. Als je een idee hebt voor een onderneming, werk je dat uit in een ondernemingsplan.

Gewoon beginnen kan ook, maar dan ben je vaak niet echt goed voorbereid op wat er op je pad komt. Moet je tussendoor steeds gaan nadenken wat je van bepaalde uitdagingen vindt. En wat je ermee moet. Leidt allemaal af van het ondernemen zelf.

Een ondernemingsplan is je beste voorbereiding. Daarmee ontdek je van tevoren of je idee überhaupt haalbaar is. En wie je concurrenten zijn en waar kansen in de markt liggen. Door een begroting in je ondernemingsplan, krijg je ook inzicht in de financiën. Niet onbelangrijk, want je schoorsteen rookt niet zo lang op alleen goede ideeën. Als je slim bent, werk je je idee daarom uit in een ondernemingsplan. Kun je later nog eens terugkijken.

Onlangs toegevoegd

Concurrentie analyse

Het is zo ver: je hebt een geniaal business-idee te pakken! Dat niemand dit eerder heeft bedacht is bizar. Nu alleen nog uitvoeren en je bent hé-luh-maal binnen. Maar wacht… wel eerst even de concurrentie bestuderen. Als je hun zwaktes en sterktes kent, weet je waar je nog kan bijschaven. En waar je al in uitblinkt. Een concurrentieanalyse is een echte moraal-booster: kijk jouw merk shinen ten opzichte van dat stelletje prutsers 😉.
Lees verder
Lees meer over Concurrentie analyse