Ga naar content
Laatst bijgewerkt op 28 mei 2024 om 15:37
In het kort
  • Een ondernemingsplan geeft inzicht in je bedrijfsidee, financiën en marketingstrategie, cruciaal voor succes en financiering.
  • Het plan dwingt je tot grondige analyse en helpt bij het maken van beslissingen, zelfs bij latere uitdagingen.
  • Richtlijnen omvatten idee, visie, doelen, marktonderzoek, financieel plan en marketingstrategie, essentieel voor een solide bedrijfsstrategie.

OK, dus je bent wakker geworden met het slaapzand nog in je ogen en een briljant zakelijk idee in je hoofd? Dikke kans dat je bruist van het enthousiasme en direct aan de slag wilt. Wacht! Trek je pantoffels aan, zet eerst een kop koffie en word rustig wakker. Het is echt slimmer om eerst een ondernemingsplan te maken. Daarmee ontdek je hoe haalbaar je plannen zijn en ben je beter voorbereid op alles wat met je onderneming te maken heeft.

Wat is een ondernemingsplan?

In je ondernemingsplan staan alle aspecten van je bedrijf uitgelegd. Dat begint met je idee, maar ook de financiën horen erin. En uiteraard je marketingplan. Je bepaalt je doelen en strategie, nog voor je van start gaat. Verder heb je een businessplan nodig om een zakelijke lening af te sluiten. Of als je die ene twijfelende investeerder wilt laten zien wat je in je mars hebt.

Waarom stel je een ondernemingsplan op?

Een ondernemingsplan maak je echt niet alleen voor financiers. Als je het opstelt, dwing je jezelf namelijk ook om goed na te denken over wat je gaat doen. En hoe je dat gaat doen. Het plan geeft je ontzettend veel informatie over de haalbaarheid van je idee. Best wel belangrijk dus.

Het is ook een handig naslagwerk. Heb je slapeloze nachten vanwege een belangrijke beslissing of een grote investering? Je ondernemingsplan kan je helpen een keuze te maken. Dit betekent overigens niet dat je plannen of strategie nooit mogen veranderen. Als ondernemer zie je immers altijd kansen om je bedrijf te laten groeien.

Hoe schrijf je een businessplan?

Je begint met het uitleggen van je idee. Wie ben je en wat ga je doen? Vervolgens beschrijf je de markt en je potentiële klanten. Daarna bedenk je hoe je die klanten gaat bereiken. Ook je concurrenten krijgen een plekje in je ondernemingsplan. Oh, en hoe ga je precies geld verdienen?

De richtlijnen en eisen voor je businessplan

Je ondernemingsplan bestaat uit deze onderdelen:

  • Idee
  • Bedrijfsvisie
  • Doelstellingen
  • Marktonderzoek
  • Financieel plan
  • Marketingplan

Idee

Wie ben je, wat is je plan en waarom ben je overtuigd dat het werkt? Schrijf het op en vraag ondernemende vrienden of familie om feedback om je idee nog scherper te maken.

Het is handig om meteen na te denken over de praktische invulling van je bedrijf. Start je alleen of neem je mensen in dienst? Besteed je ook werk uit? Werk je aan je keukentafel of heb je een bedrijfspand nodig? En heb je vergunningen nodig? Een aantal belangrijke vragen die je beantwoordt in de uitleg van je idee.

Visie

Je hebt ongetwijfeld heel duidelijk voor ogen hoe je onderneming eruit ziet in een ideale wereld. Toch is het handig om je visie ook op papier te zetten. Zo zet hij je misschien nog aan het denken en kun je hem nog scherper maken. Ook kunnen langetermijndoelen helpen als je zakelijke beslissingen moet maken. Hierom helpt het ook om je visie zo concreet mogelijk te maken door bijvoorbeeld een percentage of jaartal toe te voegen. Een paar goede voorbeelden

  • 100% slaafvrije chocolade – Tony Chocolonely
  • Fossielvrij leven binnen 1 generatie – Vattenfall
  • Een ​​beter dagelijks leven creëren voor zoveel mogelijk mensen – Ikea
  • Philips streeft ernaar middels innovaties de wereld om ons heen gezonder en duurzamer te maken. Ons doel is om in 2025 de levens van drie miljard mensen te hebben verbeterd. – Philips
  • De meest intelligente manier te zijn om je door steden te verplaatsen. – Cowboy

Let op: Houd er rekening mee dat een visie altijd gaat over wat je organisatie in de toekomst wil bereiken en een missie over je dagelijkse doelen.

Doelstellingen

Wat wil je precies bereiken met je business? Wil je de wereld verbeteren, de branche innoveren of heb je grootse persoonlijke doelen? Dankzij je plan ontdek je of je doelen realistisch zijn. Als ze dat zijn, ben je door je ondernemingsplan extra gemotiveerd om ze te behalen!

Marktonderzoek

Al je plannen zijn natuurlijk geweldig, maar er moet wel markt voor zijn. Wie zijn je klanten en wat zijn hun behoeften? Heb je veel concurrentie? Door marktonderzoek ontdek je kansen en of je plan genoeg potentie heeft.

Financieel plan

Je financiën zijn ontzettend belangrijk. Daarom zet je alle verwachte kosten en opbrengsten, investeringen, je verwachte cashflow en je salaris in het financieel plan. Echt elke cent moet erin, zodat de financiële haalbaarheid van je bedrijf kraakhelder is.

Kom je tot de conclusie dat je het niet redt met alleen het geld uit je spaarvarken? Dan neem je bijvoorbeeld een zakelijke lening op in je financieel plan.

Marketingstrategie

Je doelgroep moet weten wie je bent en wat je doet. Maar wat is nou je boodschap en hoe slinger je die de wereld in? Met je eigen creativiteit, of misschien hulp van een marketingspecialist, breng je jouw product of dienst aan de man (m/v/x). In je marketingstrategie staat precies hoe jij al die klanten binnen gaat harken!

Je businessplan laten maken door een gespecialiseerd bedrijf

Wil je je ondernemingsplan laten schrijven door een gespecialiseerd bedrijf? Voor een paar honderd tot een paar duizend euro werkt een specialist je ondernemingsplan uit, compleet met marktonderzoek en een financiële planning. Jouw input is daarbij cruciaal. Als je je businessplan laat opstellen, maak je wel meteen kosten. Oók als je idee niet zo haalbaar is als je hoopte…

Go!

Je ondernemingsplan is de beste voorbereiding op het ondernemen. Voor je bent begonnen heb je al een goed beeld van de mogelijkheden, kansen en ook risico’s. Zo ben je goed voorbereid en zullen onverwachte situaties je minder verrassen.

Zijn je plannen haalbaar? Gas erop! Er is niets dat je nog tegenhoudt om van start te gaan en de wereld te veroveren met je nieuwe business 🙂.

Veelgestelde vragen

Voor jezelf schrijf je een ondernemingsplan om de haalbaarheid van je idee te bepalen. Daarnaast willen kredietverstrekkers of investeerders maar al te graag weten hoe goed je hebt nagedacht over je bedrijf.

In je ondernemingsplan staan de belangrijkste aspecten van je bedrijf. Dat zijn o.a. de producten en/of diensten die je aanbiedt, een financieel plan en je marketingstrategie.

In principe kost een ondernemingsplan schrijven je alleen tijd. Als je je businessplan laat schrijven door een gespecialiseerd bedrijf, ben je een paar honderd tot een paar duizend euro kwijt.

Er zijn verschillende gespecialiseerde bedrijven die je businessplan graag voor je uitwerken. De belangrijkste input komt natuurlijk van jou.

Disclaimer

Deze informatie wordt beschikbaar gesteld met als enig doel behulpzame informatie verstrekken aan bezoekers. Aan deze informatie kan geen rechten worden ontleend. Het is ook niet bedoeld als vervanging van persoonlijk financieel advies, raadpleeg bij vragen altijd een financieel adviseur.

Ook interessant