Home > Blog > Financieren > Teamwork: 5 tips om je tak…

Teamwork: 5 tips om je taken uit te besteden

Het liefst houd je als ondernemer de touwtjes stevig in handen. Toch heb je soms een beetje hulp nodig. We vertellen je hier welke taken je allemaal prima kunt uitbesteden, zodat je bedrijf blijft groeien en bloeien.

In dit artikel lees je:

  • De voordelen van taken uitbesteden
  • Wat kun je als ondernemer zelf doen en wat kun je uitbesteden?

Financiering zonder gedoe

  • Geen businessplannen of jaarcijfers
  • Aangevraagd in 5 min.
  • Binnen 1 dag op je rekening

De voordelen van taken uitbesteden

Alles loopt op rolletjes: je bedrijf groeit gestaag en je ziet je omzet ieder kwartaal groeien. Alleen staat je Google-agenda rammetje-vol met afspraken, de telefoon roodgloeiend en kun je de gesprekken in Slack (of Microsoft Teams, of Google Hangouts) eigenlijk niet meer bijbenen. Stiekem raak je het overzicht over alle lopende zaken toch wel een beetje kwijt.

We snappen het hoor: je onderneming is je kindje, dus het kan in eerste instantie best ongemakkelijk aanvoelen om werkzaamheden uit handen te geven. Maar wanneer je dit wel doet, haal je in ieder geval de ergste druk ietwat van de ketel. Ga maar na!

  • Het scheelt tijd en energie. Wanneer je repetitieve taken uitbesteedt, houd je meer tijd over voor je kerntaken zaken zoals omzetgroei.
  • Uitbesteden biedt je ook de mogelijkheid om je netwerk verder te vergroten.
  • Hulp van experts met de juiste kennis en vaardigheden geeft daarnaast een kwaliteitsboost aan je onderneming. Je loopt namelijk niet meer continu achter de feiten aan!

Wat kun je als ondernemer zelf doen en wat kun je beter uitbesteden?

Het maakt echt niet uit of je net ingeschreven staat bij de KVK of een ervaren ondernemer bent: soms heb je te weinig tijd óf handen beschikbaar om alle zaken op eigen houtje aan te pakken en af te ronden.

Vóórdat je hulp inschakelt moet je wel allereerst goed kijken naar je eigen kennis en vaardigheden. Wat kun je wél zelf doen?

  • Richt je op taken die je gemakkelijk afgaan. Heb je de tijd én ben je een pietje-precies? Regel dan vooral zelf je loon- en personeelsadministratie.
  • Kijk naar je budget. Soms hangt er een stevig prijskaartje aan wanneer je een expert inschakelt: is dat het wel waard? Betaalt het zich voldoende (snel) terug?
  • Zorg dat je tijdrovende, technische taken óf taken die je medewerkers schoorvoetend uitvoeren, zo snel mogelijk uitbesteedt. Met de gewonnen tijd en motivatie kunnen jullie je weer volledig gaan richten op jullie kerntaken. Nice!

Uiteraard kun je het merendeel van de taken zelf uitvoeren, maar op de lange termijn ontkom je als ondernemer toch niet aan het uitbesteden van werkzaamheden. Hieronder geven we je enkele tips, die je leven als ondernemer nét iets gemakkelijker maken. 

Tip 1: Boekhouding

Het is toch zo simpel: jij levert een dienst of product en de klant betaalt ervoor. Easy as that? Mwah. In de praktijk loop je soms wel tegen vertragingen aan. Doordat de klant een rekening vergeet te betalen, of niet in staat is om de factuur te voldoen. Het overzicht bewaken op je administratie kost veel tijd, terwijl er altijd ad hoc zaken zijn die je aandacht vragen. Schakel een betrouwbare boekhouder in. Zo bespaar je tijd én heb je een sparringpartner die met je meedenkt over je bedrijfsgroei en het benutten van fiscale voordelen.

Tip 2: Belastingaangifte

Grip houden op de financiële gezondheid van je bedrijf is een fikse klus. De coronacrisis was voor veel (horeca)ondernemers een ontzettend zware periode. Van de NOW-regeling tot extra toeslagen: soms kun je wel een helpende hand gebruiken. Je kunt hulp inschakelen, bijvoorbeeld via FNV Horeca, voor het op tijd en correct invullen van je aangifte, toeslagen en aftrekposten.  

Tip 3: Marketing

De visie en missie van je onderneming vormen je grootste goed: hoe meer mensen je bedrijf en je verhaal kennen. hoe beter. Van een herkenbaar logo tot een beklijvende advertentie en een grappige nieuwsbrief: deze taken kun vaak beter uitbesteden aan een freelance copywriter, designer en/of een communicatiebureau. Iemand met een frisse blik dus. Zo ben jij in staat om de juiste boodschap over te brengen aan de juiste mensen. En hoef je zelf niet aan te rommelen in programma’s als WordPress, Canva, Adobe en Photoshop. Win-win!

Tip 4: Systeembeheer

Have you tried turning it on and off again? Of je nu een eenmanszaak hebt of een middelgrote onderneming hebt opgebouwd: je bent dagelijks afhankelijk van computers én andere apparatuur. Vaak is het verstandig om na verloop van tijd een externe systeembeheerder in te schakelen. Diegene zorgt ervoor dat alle computersystemen en netwerken op rolletjes lopen binnen je bedrijf. Je hoeft nu niet halsoverkop je IT-kennis bij te spijkeren en kunt weer lekker aan de slag!

Tip 5: Schoonmaken

De vochtige allesreinigerdoekjes van de Albert Heijn krijgen je bedrijfsruimte echt niet spik en span. Daarnaast heb je ook meer dingen aan je hoofd dan het afstoffen van planken en plinten. Schakel daarom een poetshulp in om je ruimte netjes en schoon te houden. Een opgeruimde werkruimte of thuiskantoor zorgt ook voor meer rust in je hoofd en ziet er toch net wat representatiever uit. Zo kan een opgeruimde jij zich concentreren op dingen waar je goed in bent: ondernemen.


Deel dit artikel:

Financiering, maar dan simpel

Doe vrijblijvend een aanvraag en ervaar het zelf.