Van je passie je beroep maken en nooit meer voor een baas werken: voor veel mensen is het starten van een eigen onderneming de ultieme droom. Maar een eigen bedrijf start je natuurlijk niet zomaar. Hoe kom je op een goed idee? En hoe ga je van dat idee naar concrete uitvoering; ofwel, hoe start je daadwerkelijk een bedrijf? We zullen eerlijk zijn: hier komt veel bij kijken. We nemen je stap voor stap mee in het starten van je eigen bedrijf met dit praktische plan.
Of het nou gaat om het kiezen van een geschikte bedrijfsnaam, het regelen van je pensioen of het vinden van je eerste klanten: als startende ondernemer kun je best wat hulp gebruiken. Let’s go!
Een eigen bedrijf starten begint met een goed idee
Wie weet loop je al jaren rond met een briljant idee en is dit eindelijk hét moment waarop jouw droom om een eigen bedrijf te starten gaat uitkomen. Is dat niet het geval? Geen zorgen, want er zijn zat manieren om tot een goed bedrijfsidee te komen. Zo kun je van je hobby je beroep maken of meerdere passies combineren tot een uniek concept.
Wanneer je nog niet zo goed weet waar je hart ligt, kun je bijvoorbeeld een beroepskeuzetest doen om dit te ontdekken. Of denk na over de behoeftes in de markt. Wie weet bied jij dé oplossing voor een bestaand probleem. Je kunt je natuurlijk ook laten inspireren door bestaande ondernemers. Kijk bijvoorbeeld eens welke bedrijven er allemaal staan ingeschreven bij de KVK. Identificeer de zwakke punten van je (potentiële) concurrenten en bedenk een verfrissend alternatief: je wilt natuurlijk wel origineel blijven. Gaat het jou met name om het ondernemen zelf en minder om het idee? Denk dan ook eens aan het starten van een franchisevestiging van een bestaand bedrijf. Ook hierin zijn de mogelijkheden eindeloos.
Hoe start ik een bedrijf? Van ondernemingsplan tot bedrijfsnaam
Een goed idee is het halve werk (laten we maar zeggen), want nu is het tijd voor fase 2: het uitwerken van jouw idee.
Het ondernemingsplan
Misschien wel een van de belangrijkste documenten aan de start van jouw onderneming: het ondernemingsplan. In een ondernemingsplan formuleer je onder andere jouw doelgroep en bedrijfsdoelen, maar ook de haalbaarheid van jouw idee, het financieel plan en het marketingplan. Dit is niet alleen handig voor jezelf om zo alles op een rijtje te krijgen, maar ook essentieel om banken of investeerders ervan te overtuigen om jou startkapitaal te verlenen.
Een rechtsvorm kiezen
Een rechtsvorm is de juridische vorm van je bedrijf. Een belangrijk aspect bij het oprichten van jouw onderneming, want deze keuze kan invloed hebben op onder andere belastingverplichtingen, aansprakelijkheid en de verdeling van aandelen. Start je als zelfstandige? De meesten kiezen voor ondernemen in de vorm van een eenmanszaak. Maar je kunt bijvoorbeeld ook denken aan het oprichten van een VOF of bv. Wil he neer weten over het kiezen van rechtsvorm lees dan verder.
Een bedrijfsnaam kiezen
Goed, het idee staat, nu de naam nog. Om een creatieve, pakkende bedrijfsnaam te vinden kun je eerst gaan brainstormen. Houd daarbij de kenmerken van jouw bedrijf en je doelgroep in gedachte. Vraag gerust hulp aan je vrienden, familie of een bedrijfsnaamgenerator. Check vervolgens of jouw bedrijfsnaam aan de juridische regels voldoet en nog beschikbaar is. Alle ins en outs over het kiezen van een bedrijfsnaam bekijk je hier.
Je eigen bedrijf registreren
Het Handelsregister
Wat voor bedrijf en welke rechtsvorm je ook kiest, een onderneming moet je altijd inschrijven in het Handelsregister van de Kamer van Koophandel (KvK). De KvK geeft jouw gegevens vervolgens door aan de Belastingdienst, waarna je automatisch een btw-identificatienummer en een omzetbelastingnummer krijgt. Hiermee kun je jouw btw-aangifte en aangifte inkomstenbelasting doen.
Let op: vanaf het moment dat je bent ingeschreven, moet je btw-aangifte doen. Óók wanneer je nog niets aan te geven hebt!
Domeinnaamregistratie
Bedrijf ingeschreven? Check. Vergeet dan ook niet meteen je bedrijfsnaam als domein te registreren. Bijna geen enkel bedrijf kan tegenwoordig zonder een goede website. Het lastige is: een domeinnaam komt altijd maar één keer voor en het zou natuurlijk zonde zijn als de naam van jouw website al geclaimd is en de website die jij moet kiezen daarom heel anders is dan de naam van je bedrijf. Snel checken dus, of jouw domeinnaam nog beschikbaar is. Hetzelfde geldt overigens voor kanalen op social media en het vastleggen van een e-mailadres. Mooi meegenomen als je daar geen gekke variant van je bedrijfsnaam met extra cijfers en letters voor hoeft te maken, omdat de jouwe al bestaat.
Zo krijg je je financiën op orde
Toegegeven: financiële zaken zijn misschien niet het leukste onderdeel van ondernemen, maar wél een van de belangrijkste. Zet dus voor je begint met ondernemen alles direct goed op een rij, dit kan je in de toekomst een hoop gedoe schelen.
Open een zakelijke rekening
Laten we beginnen bij het begin: het openen van een zakelijke rekening bij een bank. Dit is niet verplicht, maar wel érg handig. Zo houd je namelijk gemakkelijk je privé- en zakelijke administratie gescheiden. Bedenk daarnaast welke betaalmethoden je wilt gaan gebruiken. Ga je bijvoorbeeld werken met een mobiel pinapparaat, iDEAL of stuur je jouw klanten liever een factuur of Tikkie?
Zet je administratie op
Zie je op tegen de administratie van je bedrijf? Er zijn gelukkig een hoop tools die je hierbij kunnen helpen. Doe onderzoek naar een fijn softwaresysteem om je boekhouding, reserveringen of voorraad bij te houden en bespaar jezelf een hoop tijd en stress. Je hebt zelfs tools die je kunnen helpen bij het automatisch versturen en verwerken van facturen. Hier lees je wat je allemaal moet bijhouden in je administratie. Zie je door de bomen het bos niet meer en ben je bang dat dit impact gaat hebben op jouw onderneming? Dan kun je jouw administratie natuurlijk ook uitbesteden aan een professional zoals een accountant, boekhouder of financieel adviseur.
Hoe start je een bedrijf: houd ook rekening met deze kosten
Als het goed is heb je er je tijdens het opstellen van het financieel plan al in verdiept: alle kosten die bij het starten van je eigen bedrijf komen kijken. Vergeet daarbij ook zeker de volgende elementen niet.
Bedrijfslocatie bepalen
Veel ondernemers, met name ZZP’ers, starten hun bedrijf vanuit huis. Zo kun je in het begin veel kosten besparen (altijd handig), maar het is dan wel verstandig om bij je gemeente en hypotheekverstrekker of huisbaas na te vragen of dit mag. Zo kom je niet voor onaangename verrassingen te staan. Investeer je direct in een eigen bedrijfspand? Dan moet je naast de kosten ook aan zaken als de ligging, bereikbaarheid voor klanten en het bestemmingsplan van de gemeente. Kun of wil je dat (in het begin) nog niet betalen, dan kun je, afhankelijk van de branche van jouw onderneming, misschien eerst lekker werken als ‘digital nomad’. We hebben van horen zeggen dat werken op een tropisch eiland nooit mis is. 😉
Zakelijke telefoon
Wil je jouw zakelijke- en privéleven het liefst gescheiden houden? Dan is het fijn om niet constant gebeld te worden op jouw privénummer. Je kunt dan drie dingen doen: een zakelijke mobiele telefoon aanschaffen, een vaste telefoon aanschaffen voor in de zaak en deze koppelen aan je privételefoon, óf een E-sim-abonnement nemen. Hiermee kun je jouw zakelijke en privénummer tegelijk gebruiken op één toestel. In alle gevallen geldt dat deze kosten (gedeeltelijk) aftrekbaar zijn van de belasting.
Verzekeringen regelen
Goed om te weten: je privé verzekeringen dekken geen schade die je met je bedrijf maakt. Hier heb je aparte bedrijfsverzekeringen voor nodig. Denk bijvoorbeeld aan het afsluiten van een arbeidsongeschiktheidsverzekering waarmee je bent verzekerd van inkomen wanneer je ziek wordt, of het afsluiten van een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering voor als je onverhoopt materiële of lichamelijke schade bij iemand toebrengt. ‘T kost misschien wat, maar dit soort verzekeringen geven je wel rust. Nu, en in tijden van nood. In sommige branches zijn bepaalde verzekeringen zelfs verplicht, ga dit dus altijd goed na.
Let op! Een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering is geen beroepsaansprakelijkheidsverzekering. De bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering is voor zaak- en letselschade. Zodat jij verzekerd bent als je per ongeluk je kop thee over de laptop van een klant gooit.
Een beroepsaansprakelijkheidsverzekering verzekert je tegen beroepsfouten en de vermogensschade die je daarmee kunt veroorzaken. Wanneer je bijvoorbeeld een verkeerd advies geeft en je opdrachtgever daardoor flink verlies lijdt.
Pensioen regelen
Het leven van een ondernemer heeft voordelen, maar ook nadelen. Zo vallen traditionele werkgeversregelingen zoals pensioenopbouw weg. Het is dan ook verstandig om vanaf de start van je onderneming zelfstandig pensioen op te bouwen of je in ieder geval hierin te verdiepen, zodat je ook op je oude dag nog aan je betalingsverplichtingen kunt voldoen. Opties hiervoor zijn bijvoorbeeld gebruikmaken van de Fiscale Oudedag Reserve, zzp-pensioenfondsen, zelf sparen of een lijfrenteverzekering afsluiten. Hier lees je meer over de mogelijkheden om je pensioen te regelen.
De ontwerpfase
Je eigen bedrijf begint nu langzaam vorm te krijgen. Tijd om naar de visuals te kijken! Het oog wil immers ook wat.
Creëer een huisstijl en website
Voordat je direct van start gaat met het maken van een website is het handig om eerst te beginnen met het vastleggen van een huisstijl. De huisstijl is een handboek (of simpel Word document 😉)waarin je onder andere jouw logo, het kleurgebruik, en de schrijfstijl die je gaat hanteren alvast vastlegt. Zo zorg je ervoor dat in het vervolg elke uiting die je maakt of laat maken altijd consequent bij jouw merk past. Als je hier een beetje gevoel voor hebt, kun je zelf aan de slag met een simpel te gebruiken ontwerpprogramma zoals Canva. Is creativiteit niet jouw sterkste kant? Dan kun je het ontwerpen van je logo of huisstijl natuurlijk ook overlaten aan een freelancer of ontwerpbureau.
Vergeet het beeldmateriaal niet! Voor de betrouwbaarheid/professionaliteit van je website kan het goed om te investeren in een professionele foto van jezelf of je bedrijfspand. Daarnaast voegt een foto of afbeelding veel waarde toe aan bijvoorbeeld blogs. Je kunt hiervoor ook werken met stockbeeld, bijvoorbeeld via Pexels, Pixabay of Freepik.
Na het vastleggen van de huisstijl is het tijd voor de volgende stap: het maken van een eigen website en vergeet ook de bijbehorende cybersecurity niet! Je kunt gemakkelijk een eerste versie van een site in elkaar zetten in bijvoorbeeld Squarespace, WordPress, Wix of Joomla, of er wederom voor kiezen om direct een professional in te schakelen. Welke route je ook kiest, het is natuurlijk wel fijn als jouw gloednieuwe site straks door jouw doelgroep gevonden wordt op Google. Houd bij het maken van je website dan ook meteen rekening met standaard SEO toepassingen. Bouw je content bijvoorbeeld op met standaard header tags (H1/H2/H3) en geef elke pagina een aparte titel met daarin de zoektermen verwerkt waar je op gevonden wil worden. Vergeet jouw bedrijf ook niet aan te melden via Google mijn bedrijf. Zo wordt je niet alleen in het zoekoverzicht van Google zelf getoond, maar ook op Google Maps. Tot slot, last but not least, is het tijd om je social media-kanalen in te gaan richten met wat mooie beelden en informatie over jouw bedrijf. Ook dit doe je uiteraard weer helemaal in de door jou vastgelegde huisstijl.
Maak een sjabloon voor je facturen en offertes
Het maken van een standaard factuur (interne link) en een standaard offerte kan je in de toekomst een hoop tijd schelen. Dit sjabloon zorgt daarnaast niet alleen voor snelheid en gemak, maar ook voor een herkenbaar, consistent en professioneel beeld naar je klanten toe. Kies voor het opmaken van deze sjablonen voor een tool zoals Microsoft Word, Excel, Google Docs, Google Sheets, of speciale facturatie- en offerte-software en pas de standaard sjablonen aan met onder andere jouw logo, betalingsvoorwaarden en in ieder geval deze verplichte informatie:
- Jouw naam, adres, btw-identificatienummer en KVK-nummer
- Naam (of handelsnaam) en adres van je klant of opdrachtgever
- Factuurdatum
- Factuurnummer (doornummeren)
- Omschrijving van de geleverde goederen of diensten inclusief leverdatum
- Het bedrag dat je in rekening brengt, exclusief btw
- Het btw-tarief en btw-bedrag
Let op wanneer je klantgegevens bewaart of klanten wil benaderen, je moet daarbij aan de AVG wet- en regelgeving voldoen. Lees je hier van tevoren goed over in om boetes te voorkomen.
Klaar voor de start? Af! Zo vind je je eerste klanten
Voor je uiteindelijk écht kan starten met jouw eigen bedrijf, zorg je er natuurlijk voor dat jouw product of dienst helemaal klaar voor de lancering is door bijvoorbeeld de juiste voorraad in te slaan. En dan? Promoten maar! Door een goede marketingcampagne op te zetten vind jij binnen no time je eerste klanten. Je kunt denken aan het vergroten van je online zichtbaarheid door gebruik te maken van social media-advertenties, zoekmachine-advertenties, display-advertenties of influencer-marketing. Maar denk ook aan offline zichtbaarheid door bijvoorbeeld advertenties in de krant te plaatsen of flyers uit te delen in de buurt. Aan elke aanpak kleven voordelen én nadelen. Hier lees je alles wat je wilt weten over het aanpakken van jouw marketingstrategie.
Veelgestelde vragen
Om een bedrijf te starten is het allereerst van belang om een goed idee te bedenken. Vervolgens schrijf je een ondernemingsplan, kies je een rechtsvorm én een bedrijfsnaam. Je registreert jouw handelsnaam en domeinnaam en brengt je financiën op orde met een zakelijke rekening en administratie. Kies waar nodig een bedrijfslocatie, regel abonnementen, verzekeringen en pensioenopbouw. Creëer vervolgens een huisstijl, website en social media-kanalen en vind door middel van marketingcampagnes jouw eerste klanten. Succes!
Wat je nodig hebt om een eigen bedrijf te starten is afhankelijk van het soort bedrijf dat je wilt starten en de rechtsvorm die je kiest. Start je bijvoorbeeld als ZZP’er in de online marketing, dan kom je met het registreren van jouw bedrijf en het kopen van een goede laptop al een heel eind. Wil je met je partner een eigen café openen, dan heb je ook startkapitaal en een uitgebreid ondernemingsplan nodig. Doorloop alle stappen in dit artikel nog eens om te kijken of jij alles hebt afgevinkt.
Ook als je geen startkapitaal hebt en geen investeerder kunt vinden, kun je een eigen bedrijf starten. Doe dit bijvoorbeeld door met jouw onderneming te focussen op dienstverlening in plaats van producten en gebruik daarbij je eigen vaardigheden. Verdiep je met behulp van gratis tutorials in promotiemogelijkheden en gebruik gratis tools om je website te bouwen en een logo te ontwerpen. Ruil diensten met andere ondernemers en schaal na verloop van tijd geleidelijk op met je verdiende inkomsten.
Ja, als ZZP’er kun je ook in loondienst werken. Zo’n zogenoemd dubbel dienstverband mag, zo lang dit past binnen je arbeidscontract en het geen concurrentie- of belangenconflicten veroorzaakt. Het in loondienst blijven werken naast het starten van je onderneming kan financiële stabiliteit en variatie in werkzaamheden bieden. Zorg wel voor transparante communicatie en wees je bewust van mogelijke belasting- en arbeidsrechtelijke gevolgen.
Om tot een goed idee voor een eigen bedrijf te komen, kun je een aantal dingen doen. Zo kun je van je hobby je beroep maken of meerdere passies combineren tot een uniek concept. Doe desnoods een beroepskeuzetest om te ontdekken waar jouw hart ligt. Of denk na over de behoeftes in de markt en biedt een oplossing voor een bestaand probleem. Kijk naar bestaande ondernemers en bedenk een alternatief. Ook kun je een franchisevestiging van een bestaand bedrijf starten; ook hierin zijn de mogelijkheden eindeloos.