Ga naar content
Laatst bijgewerkt op 28 mei 2024 om 16:00
In het kort
  • Een pakkende bedrijfsnaam moet duidelijk zijn, kort, origineel, en voorbereid zijn op de toekomst en juridische aspecten.
  • Begin met brainstormen over kenmerken, doelgroep, en associaties, en betrek anderen bij het proces voor waardevolle input.
  • Controleer de beschikbaarheid op platforms als KvK, BOIP, Google en SIDN, en test de naam op uitspraak, visuele uitstraling en internationale betekenis.

Je eerste (leuke!) uitdaging waar je als ondernemer in spé tegenaan loopt: het bedenken van een pakkende bedrijfsnaam. Deze moet niet alleen alomvattend zijn voor jouw bedrijf, maar ook nog eens soepeltjes over de tong rollen en future proof zijn. Het is dan ook verstandig om niet te wachten op het ‘Aha!’-moment bij de KVK, maar om nu alvast te starten met het kiezen van een goede en krachtige bedrijfsnaam. Hier valt een hoop over te wikken en wegen, maar geen zorgen: we nemen je stap voor stap mee.

In dit artikel delen we concrete tips met je zodat jij een aansprekende bedrijfsnaam kunt bedenken én vertellen we meer over de regelgeving en beschikbaarheid van bedrijfsnamen. Zo kom je niet voor vervelende verrassingen te staan als je jouw onderneming eenmaal hebt opgericht.

De eerste stap tijdens bedrijfsnamen bedenken: brainstormen

Pak je post-its er maar bij, want als je net begint met bedrijfsnamen bedenken is het van belang om zo veel mogelijk ideeën op te schrijven. Goed of slecht, laat alles de revu passeren – wegstrepen kan altijd nog.

Schrijf eerst een aantal kenmerken van- en associaties bij jouw bedrijf op om alvast in de creatieve flow te komen. Denk aan de volgende vragen: wie is je doelgroep? Wat heb je te bieden en wat maakt jou uniek? Wat wil je uitstralen met jouw bedrijf? En wat zijn populaire zoekwoorden in jouw branche?

Heb je echt geen idee waar je moet beginnen of waar een bedrijfsnaam aan moet voldoen? Houd dan alvast de volgende aspecten in gedachte:

  • Zorg dat je met jouw bedrijfsnaam direct duidelijk maakt wat voor product of dienst je aanbiedt;
  • Wees niet te lang van stof: kort, simpel en krachtig is waar we voor gaan. Een boodschap die duidelijk maakt wat je precies doet, kan altijd nog in de tagline;
  • Wees origineel en niet bang om op te vallen. Ofwel, het tegenovergestelde van wat de concurrent doet;
  • Maak het ook weer niet té gek: je bedrijfsnaam moet over een aantal jaar ook nog leuk zijn en je wil wel professioneel overkomen.

Als je samen een bedrijf start, dan heb je al direct een brainstormbuddy. Heel fijn, want twee kunnen toch vaak meer dan één. Helemaal als het aankomt op brainstormsessies. Als ZZP’er een bedrijfsnaam bedenken een stuk lastiger? Dat klopt, maar het feit dat je zelfstandig onderneemt hoeft natuurlijk niet te betekenen dat je geen hulp kunt inschakelen van vrienden, familieleden of je partner. Ook hier geldt: samen kom je verder dan alleen. Schroom dus niet om tijdens de borrel een balletje bij hen  op te gooien, ideeën te testen en na te gaan hoe zij over sommige namen denken. Nog beter is natuurlijk om je potentiële bedrijfsnamen voor te leggen aan je doelgroep; vooral voor hen moet het duidelijk zijn.

Een bedrijfsnaam bedenken met een generator

Heb je zelf al flink de hersenen laten kraken? En komen er ook bij mensen in jouw omgeving nog weinig spectaculaire bedrijfsnamen uit? Geen zorgen: we zitten nog in fase één en er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden. Zo zijn er online veel hulpmiddelen beschikbaar waarvoor je niet diep in de buidel hoeft te tasten. Denk aan online generators die gratis een bedrijfsnaam voor je bedenken. Toch handig, het internet! Zo heeft het populaire e-commerce platform Shopify een eigen bedrijfsnaamgenerator waaruit je in een handomdraai veel suggesties krijgt. Of dit de meest originele bedrijfsnamen zijn, daar valt over te discussiëren, maar het is wel een goede springplank om weer verder te kijken. Wat ook meer mogelijkheden biedt is het gebruik van AI platformen, zoals bijvoorbeeld ChatGPT. Door deze chatbot de juiste, kritische vragen te stellen en opdrachten te geven (ook wel prompts), komen er zo tal van bedrijfsnamen uit rollen.

Let wel op: zo’n generator kent jou en jouw bedrijfswaarden natuurlijk niet persoonlijk. Het is dus altijd verstandig om een eigen draai geven aan de suggesties. Dit maakt de voorgestelde namen niet alleen een stuk passender, maar minimaliseert ook het risico dat de door jou gekozen naam al in gebruik is. Dat zou natuurlijk zonde zijn. 

De juridische regels als het gaat om een bedrijfsnaam bedenken

Zo, als het goed is heb je door bovenstaande stappen te volgen inmiddels een flink aantal leuke namen verzameld. Probeer, als je dit nog niet gedaan hebt, het aantal namen terug te brengen naar een shortlist van zo’n vijf tot tien bedrijfsnamen. Maar ho, wacht nog even met kiezen en registreren! Want dat je een toffe naam hebt bedacht, betekent (helaas) nog niet dat je deze naam ook daadwerkelijk direct kan gaan gebruiken. Haal jouw shortlist allereerst eens langs deze juridische checklist:

  • De bedrijfsnaam mag niet misleidend zijn (zet bijvoorbeeld niet ‘bv’ in de naam van een eenmanszaak;
  • Mag geen al bestaande merknamen bevatten;
  • Mag niet verwarrend zijn en teveel op een andere handelsnaam lijken, geen Bridges Fund dus 😉;
  • Mag uiteraard niet al geregistreerd staan of als handelsnaam gebruikt worden. Hier gaan we hieronder verder op in.

Must-do tijdens bedrijfsnamen bedenken: check de beschikbaarheid

Jouw ideale bedrijfsnaam bedacht? Super. Nu moet deze alleen wel nog beschikbaar zijn. Om dit direct na te gaan kun je de volgende vier platformen raadplegen: het handelsregister van de KVK, het merkenregister van het Benelux-Bureau voor de Intellectuele Eigendom (BOIP), handelsrechtnamen op Google én domeinnamen bij SIDN. Laten we er doorheen lopen:

Raadpleeg het alwetende internet

Makkelijk beginnen: raadpleeg eerst Google. Als een onderneming een merknaam actief gebruikt, maar deze niet heeft geregistreerd, is er alsnog sprake van een handelsnaam waar rechten aan verbonden zijn. Om juridisch gepingpong te voorkomen, kun je beter een bedrijfsnaam bedenken die niet in dezelfde branche en regio voorkomt.

Het Handelsregister van de KvK

Als je jouw bedrijfsnaam gaat registreren bij de KvK, wordt er eerst gecheckt of deze naam, of een naam die er erg op lijkt, niet al in het Handelsregister staat. Daarin houdt de KvK keurig alle bedrijven, rechtspersonen en andere organisaties bij die deelnemen aan het economisch verkeer en staan ingeschreven. Staat jouw bedrijfsnaam al genoteerd? Dan mag je ‘m niet gebruiken. Om teleurstelling en stress te voorkomen, kun je gelukkig thuis snel dit handelsregister inkijken. Haal jouw shortlist met bedrijfsnamen er doorheen en maak daarbij gebruik van verschillende schrijfwijzen.

Het merkenregister van het BOIP 

Komt jouw toekomstige bedrijfsnaam ongeschonden uit de stappen hierboven? Wacht nog héél even met juichen. Ondernemers die hun merk extra willen beschermen, schrijven hun bedrijfsnaam vaak ook nog in bij het BOIP (Benelux-Bureau voor de Intellectuele Eigendom). Dat is de officiële place to be voor de registratie van merken en modellen in de hele Benelux. Ook kan de BOIP het bestaan van jouw briljante idee op een bepaalde datum vastleggen. Staat jouw potentiële bedrijfsnaam bij de BOIP in dezelfde (of een nauw verwante) branche ingeschreven? Ook dan mag je deze naam helaas niet kiezen.

Domeinnamen bij SIDN

Bijna geen enkel bedrijf kan tegenwoordig zonder een goede website. Het lastige is: een domeinnaam komt altijd maar één keer voor en het zou natuurlijk zonde zijn als de naam van jouw website heel anders is dan de naam van je bedrijf. Snel checken dus, of jouw domeinnaam nog beschikbaar is. Hetzelfde geldt overigens voor sociale media. Het zou natuurlijk fijn zijn als je daar geen gekke variant van je bedrijfsnaam hoeft te maken met extra cijfers en letters, omdat jouw bedrijfsnaam al in gebruik is.

Checklist: zo weet je zeker of jouw bedrijfsnaam een hit wordt

Waarschijnlijk heb je inmiddels een flink aantal opties moeten afstrepen tijdens het bedenken van bedrijfsnamen. Dat is alleen maar goed, want nu blijf je met een scherpe selectie over. Heb je meerdere kandidaten waar je erg enthousiast van wordt en twijfel je voor welke naam je nu het beste kunt gaan? Haal de bedrijfsnamen dan nog even langs de volgende checklist:

  • Hoe klinken de namen als je ze op de tv of radio zou horen, zijn de spelling en uitspraak voor iedereen helder?
  • Hoe ziet de bedrijfsnaam eruit op een logo, etiket of visitekaartje?
  • Heb je internationale ambities, is de naam dan ook goed uit te spreken en, nog belangrijker: heeft het geen gekke betekenis in een andere taal?
  • Welke associaties hebben je vrienden en familie als je de bedrijfsnamen noemt? Je kan de naam zelf nog zo leuk vinden: een breder klankbord raadplegen kan helpen om in te zien hoe jouw toekomstige klanten de naam zullen ervaren. 
  • Hang de naam aan de muur en laat het even bezinken. Net als bij het kiezen van een kindernaam of een tatoeage ga je liever niet over één nacht ijs. Ben je een aantal dagen, weken of maanden verder nog steeds enthousiast? Dan heb je jouw bedrijfsnaam gevonden. En geen paniek: mocht je de bedrijfsnaam later toch willen wijzigen, dan kan dit kosteloos bij de KVK. Bedenk wel dat dit gevolgen heeft voor je naamsbekendheid bij je bestaande klantenkring en het in de kosten kan gaan lopen als je bijvoorbeeld je logo, etiketten en visitekaartjes moet aanpassen.

Voorbeelden van toffe bedrijfsnamen

Sta je nog aan het begin van het proces van bedrijfsnamen bedenken? Dan is een kleine portie inspiratie om je op weg te helpen nooit mis. We bekijken samen de creatieve bedrijfsnamen van de volgende succesvolle ondernemers:

  • Tony’s Chocolonely. Dit geliefde chocolademerk staat bekend om hun ethische benadering van de chocoladeproductie. Zo staat ‘Tony’ voor Teun van Keuken, een verslaggever van de Keuringsdienst van Waarde die de strijd aanging tegen slavernij in de chocoladewereld en ‘Chocolonely’ voor de eenzaamheid die hij hierin voelde. Een sterke naam die persoonlijk is,  opvallend en de waarden van het bedrijf weerspiegelt.
  • Oma’s soep. Bij deze onderneming bereiden Nederlandse ouderen het product samen met jongeren, om zo eenzaamheid tegen te gaan. De naam maakt de missie duidelijk en roept direct een nostalgisch gevoel op.
  • SnappCar. SnappCar is een peer-to-peer autodeelplatform. De naam combineert ‘snappen’ (snel begrijpen) met ‘car’ (auto), wat aangeeft dat het huren van een auto snel en gemakkelijk is. Speels en duidelijk.
  • VERFijn Schilderwerken. Ook deze bedrijfsnaam laat niet veel aan de verbeelding over, maar brengt dit toch met een leuke woordspeling. Hier moet je duidelijk zijn voor schilderwerk én het team gaat ook nog verfijnd te werk. Dat spreekt aan!

Je bent nu helemaal klaargestoomd om een goede bedrijfsnaam te bedenken. Ben je je nog aan het oriënteren op het ondernemerschap in het algemeen? Lees dan vooral ook even deze handige blog over hoe je een bedrijf start. Ready, set, go!

Veelgestelde vragen

Om een creatieve, pakkende bedrijfsnaam te vinden kun je eerst gaan brainstormen. Houd daarbij de kenmerken van jouw bedrijf en je doelgroep in gedachte. Vraag gerust hulp aan je vrienden, familie of een bedrijfsnaamgenerator. Check vervolgens of jouw bedrijfsnaam aan de juridische regels voldoet en nog beschikbaar is.

De bedrijfsnaam die je kiest mag niet misleidend of verwarrend zijn en te veel op een andere handelsnaam lijken. Ook mag je bedrijfsnaam geen merknamen bevatten en niet al geregistreerd staan als merknaam of als handelsnaam gebruikt worden.

Om te checken of jouw bedachte bedrijfsnaam nog wel beschikbaar is, kun je de volgende vier platformen raadplegen: het handelsregister van de KVK, het merkenregister van het Benelux-Bureau voor de Intellectuele Eigendom (BOIP), je kunt handelsrechtnamen zoeken op Google én domeinnamen checken bij SIDN. Kies ook geen bedrijfsnaam die lijkt op een andere bedrijfsnaam.

Het simpele antwoord is: ja. Ook als ZZP’er moet je jezelf inschrijven bij de KVK en daarom een bedrijfsnaam kiezen. Denk hier goed over na, want als je eenmaal een klantenkring hebt opgebouwd, heeft je bedrijfsnaam aanpassen vaak meer voeten in de aarde.

Ja, je mag je eigen (achter)naam kiezen als bedrijfsnaam, als deze nog niet gebruikt wordt. Het is dan wel belangrijk om alle voor- en nadelen tegen elkaar af te wegen. Zo kun je er vertrouwen en expertise mee uitstralen, maar het is misschien minder handig mocht je internationaal zaken gaan doen of wanneer je later je bedrijf wilt verkopen.

Disclaimer

Deze informatie wordt beschikbaar gesteld met als enig doel behulpzame informatie verstrekken aan bezoekers. Aan deze informatie kan geen rechten worden ontleend. Het is ook niet bedoeld als vervanging van persoonlijk financieel advies, raadpleeg bij vragen altijd een financieel adviseur.

Ook interessant