Ga naar content
Laatst bijgewerkt op 19 november 2025 om 12:38
In het kort
  • Elektrische auto’s genieten van lagere bijtelling, geen BPM en geen MRB, waardoor ze financieel aantrekkelijk zijn.
  • Ondernemers profiteren van subsidies zoals MIA en VAMIL voor elektrische voertuigen, naast lagere bijtelling.
  • De bijtelling wordt geleidelijk verhoogd naar 17% in 2025 en 22% vanaf 2026, terwijl belastingvoordelen voor elektrisch rijden verder afnemen.

Elektrisch rijden: de één zweert erbij, de ander vindt het vooral duur, ingewikkeld of allebei. En dan hebben we het nog niet eens over alle fiscale regelingen, bijtellingsregels en veranderende subsidies die je als ondernemer om de oren krijgt. Dus. Wil je inzicht in de kosten van elektrisch rijden: van aanschaf tot onderhoud, en van bijtelling tot restwaarde? Dan zit je hier goed. Geen droge overheidsuitleg, maar gewoon een helder overzicht van de actuele kosten van elektrisch rijden, inclusief alle voordelen, valkuilen én de fiscale situatie richting 2026.

Bijtelling

Laten we beginnen met het grote plaatje. De overheid heeft jarenlang de kosten elektrisch rijden omlaag gebracht met belastingvoordelen en subsidies – en dat merk je. De bedoeling? Minder uitstoot, meer elektrische kilometers. En dat werkte. Steeds meer ondernemers kozen voor een elektrische auto van de zaak.

Maar de wind draait. Vanaf 2026 zijn vrijwel alle fiscale voordelen volledig afgebouwd. Elektrisch rijden wordt dus fiscaal gelijkgetrokken met benzine en diesel, al blijft het in de praktijk vaak nog voordeliger door lagere gebruikskosten. Zo was de bijtelling jarenlang lager voor EV’s, maar dit verandert nu definitief:

  • Elektrische auto’s: 17% bijtelling over de eerste € 30.000 (2025)
  • Elektrische auto’s: 22% bijtelling over de volledige cataloguswaarde (vanaf 2026)
  • Brandstofauto’s: 22% bijtelling over de totale aanschafwaarde (onveranderd)

Daarnaast betaal je voor volledig elektrische auto’s géén BPM (aanschafbelasting) en geen MRB (motorrijtuigenbelasting).

Huidige belastingvoordelen (en hoe lang je er nog van profiteert)

1. Bijtelling: nu nog laag, straks net zo hoog

Als je met een zakelijke auto ook privé rijdt (meer dan 500 km per jaar), krijg je te maken met bijtelling. Voor elektrische auto’s was die bijtelling jarenlang lager dan bij brandstofauto’s, maar vanaf 2026 is dat voordeel volledig verdwenen.

JaarBijtelling elektrische autoCap (maximale cataloguswaarde)
202416% over eerste €35.000Ja
202517% over eerste €35.000Ja
202622% over hele cataloguswaardeNee

Bij brandstofauto’s geldt 22% over de volledige waarde, dus vanaf 2026 is er geen verschil meer tussen elektrisch en fossiel wat betreft bijtelling.

Tip: Volgens de Belastingdienst geldt de bijtelling altijd 60 maanden lang vanaf de eerste tenaamstelling. Koop je dus nú een elektrische occasion van een paar jaar oud? Dan profiteer je nog tot 2028 van de lage bijtelling van toen.

2. Geen BPM en wegenbelasting (nog even dan)

Tot en met 2024 was het simpel: geen BPM (aanschafbelasting) en geen MRB (wegenbelasting) voor volledig elektrische voertuigen. Sinds 2025 worden deze voordelen afgebouwd en vanaf 2026 geldt de normale belastingdruk.

JaarBPM elektrischWegenbelasting elektrisch
2024€0€0
2025€36025% van het normale tarief
2026Volledige BPM100% van het normale tarief

Dat betekent dat elektrisch rijden in 2026 voor het eerst qua vaste lasten gelijk komt te liggen met andere auto’s.

3. MIA en Vamil: deze subsidies drukken de kosten van elektrisch rijden

De MIA en Vamil blijven in 2026 bestaan, maar niet alle elektrische voertuigen komen nog in aanmerking. Veel personenauto’s vallen namelijk niet meer onder de Milieulijst.

MIA (Milieu-investeringsaftrek)

Je mag 27% van het investeringsbedrag (maximaal € 50.000 per object) aftrekken van je fiscale winst. Maar dat geldt alleen voor modellen die op de Milieulijst van RVO staan, zoals sommige elektrische bestelbussen of specifieke emissievrije bedrijfsvoertuigen.

Vamil

Je mag tot 75% van de investering afschrijven op een moment naar keuze. Maar ook hiervoor geldt: het bedrijfsmiddel moet op de Milieulijst staan, en veel elektrische personenauto’s staan daar vanaf 2026 niet meer op.

Check altijd of je voertuig op de Milieulijst van RVO staat, want niet elk elektrisch model komt automatisch in aanmerking.

Kosten elektrisch rijden in de praktijk: wat betaal je echt?

Bijtelling en subsidies zijn leuk, maar wat betaal je nou écht als je elektrisch gaat rijden? We zetten alle onderdelen op een rij. Spoiler: sommige kosten zijn lager dan bij een brandstofauto, andere juist niet. Maar als je het goed aanpakt, kan elektrisch rijden financieel verrassend aantrekkelijk zijn. Ook in 2026, ondanks het afbouwen van fiscale voordelen.

1. Aanschafprijs: hoger, maar niet altijd onbetaalbaar

Elektrische auto’s zijn nieuw vaak duurder dan vergelijkbare benzine- of dieselmodellen. Dat komt door accutechnologie en hogere productiekosten. Maar de kloof wordt kleiner door schaalvergroting, meer tweedehands aanbod en concurrentie.

Vanaf 2026 betaal je weer volledige BPM op elektrische auto’s, waardoor het prijsverschil bij nieuwe modellen iets kan toenemen. Maar let op: de total cost of ownership blijft vaak gunstiger door lagere energie- en onderhoudskosten.

Volgens een TNO-onderzoek uit 2023 is elektrisch rijden voor zakelijke rijders in veel gevallen zelfs al goedkoper dan rijden op benzine of diesel, over de hele gebruiksduur.

2. Laadkosten: goedkoper dan tanken (meestal)

Wat je kwijt bent aan stroom, hangt af van hoe en waar je laadt. De verhoudingen blijven in 2026 hetzelfde, al stijgen energieprijzen licht mee met markttrends (zonder grote fiscale wijzigingen).

Type ladenGemiddelde prijs per kWhKosten per 100 km (bij 18 kWh/100km)
Thuisladen€0,25 – €0,35€4,50 – €6,30
Publiek laden€0,40 – €0,55€7,20 – €9,90
Snelladen (DC)€0,60 – €0,80€10,80 – €14,40

Vergelijk dat eens met een dieselauto die €1,80 per liter tankt en gemiddeld 5 liter per 100 km verbruikt. Dan zit je al snel aan €9 per 100 km – vergelijkbaar met snelladen, maar fors duurder dan thuisladen. Wél nieuw in 2026: er worden géén nieuwe landelijke laadsubsidies verwacht; fiscale stimulering loopt via MIA en Vamil.

Tip: Installeer als ondernemer een eigen laadpaal bij je bedrijf. De investering is aftrekbaar via de MIA-regeling én je bespaart op je laadkosten.

3. Onderhoud: minder bewegende delen, dus minder kosten

Een elektrische auto heeft geen uitlaat, geen versnellingsbak, geen distributieriem en geen motorolie. Minder bewegende delen = minder onderhoud. Volgens ANWB-onderzoek zijn de onderhoudskosten gemiddeld 30 tot 40% lager dan bij een vergelijkbare brandstofauto.

Typische kostenposten:

  • Minder: olie, filters, versnellingsbakonderhoud
  • Gelijk: banden, ruitenwissers
  • Meer: remmen gaan vaak langer mee door regeneratief remmen

Let wel op: bij schade of accuproblemen kunnen de kosten juist weer flink oplopen. Niet elke garage is gespecialiseerd in EV’s, dus kijk waar je terechtkunt.

4. Verzekering: soms duurder, soms niet

Elektrische auto’s zijn vaak duurder om te verzekeren, vooral vanwege de hogere aanschafwaarde en dure accutechniek. Maar er zijn ook gespecialiseerde verzekeringen voor EV’s die daar juist weer op inspelen.

Invloed op premie:

  • Hogere cataloguswaarde → hogere premie
  • Duurdere reparaties → hogere premie
  • Minder schade (bijv. door ADAS-systemen) → lagere kans op claim

Tip: Vergelijk meerdere aanbieders en kies een verzekering die rekening houdt met jouw situatie (privégebruik, aantal kilometers, type auto). En vergeet niet dat je als ondernemer ook btw kunt terugvragen over verzekeringskosten als de auto op de zaak staat.

5. Restwaarde: daar valt nog wat over te zeggen

Restwaarde is altijd een beetje koffiedik kijken, zeker bij EV’s. De ontwikkelingen gaan snel – wat vandaag state of the art is, kan over vijf jaar verouderd zijn. Accuconditie speelt hierbij een grote rol.

Toch blijkt uit data van onder andere Autotelex dat elektrische auto’s hun waarde steeds beter vasthouden. Modellen van gevestigde merken met degelijke actieradius (zoals de Hyundai Kona EV of Tesla Model 3) doen het tweedehands goed. Als je koopt of financial least, is dit dus een factor om rekening mee te houden. Bij operational lease heb je er zelf niks aan – dan gaat de restwaarde naar de leasemaatschappij.

Vergelijking van kosten elektrisch rijden versus brandstofauto’s

De grote vraag waar veel ondernemers tegenaan lopen: ben ik onderaan de streep goedkoper uit met elektrisch rijden, of niet? Om dat goed te beoordelen, moet je verder kijken dan alleen de aanschafprijs of het maandelijkse leasetarief. Je kijkt naar de total cost of ownership – oftewel: wat kost die auto je in totaal, over de hele periode dat je ermee rijdt?

Wat is TCO precies?

TCO is een optelsom van alle kosten die bij het bezit en gebruik van een auto komen kijken. Denk aan:

  • Afschrijving (waardeverlies)
  • Brandstof of stroomverbruik
  • Onderhoud en reparaties
  • Verzekering
  • Wegenbelasting (MRB)
  • Bijtelling (bij zakelijke auto’s met privégebruik)
  • Fiscale voordelen of nadelen

Bij brandstofauto’s is de TCO relatief voorspelbaar, maar met elektrisch rijden is het wat complexer – door subsidies, veranderende regels en fluctuerende energieprijzen.

TCO-vergelijking: voorbeeldscenario voor ondernemers

Laten we twee auto’s met elkaar vergelijken: een populaire zakelijke dieselauto en een vergelijkbare elektrische variant. Beide modellen zijn geschikt voor zakelijke rijders die 30.000 km per jaar rijden en de auto vijf jaar houden.

KostenpostDieselauto (bijv. VW Golf)Elektrisch (bijv. VW ID.3)
Aanschafprijs incl. btw€36.000€44.000
Restwaarde na 5 jaar€11.000€16.000
Totaal brandstof/stroom€9.000€4.500
Onderhoud en reparaties€4.000€2.500
Verzekering€3.500€4.000
Wegenbelasting (MRB)€4.500€4.500
Bijtelling netto per jaar€1.800€1.800
Totale kosten (5 jaar)€ 55.000€ 52.500

Conclusie: ondanks de hogere aanschafprijs is de elektrische variant op de lange termijn iets goedkoper. Vooral de lagere energiekosten, MRB-vrijstelling en bijtellingsvoordeel maken het verschil.

Let wel: de verschillen hangen sterk af van je gebruikspatroon, laadgedrag en gekozen model. Maar gemiddeld gezien komt elektrisch rijden in dit soort scenario’s gunstiger uit – en dat wordt steeds beter onderbouwd. Volgens Milieu Centraal zijn EV’s inmiddels in veel gevallen goedkoper dan benzineauto’s, zeker bij intensief zakelijk gebruik.

Wanneer loont elektrisch rijden (en wanneer niet)?

Je hebt het inmiddels door: elektrisch rijden kan financieel heel interessant zijn – maar het is geen one-size-fits-all. Of het voor jóu voordeliger is, hangt sterk af van je rijgedrag, je laadmogelijkheden en hoe je bedrijf in elkaar zit. Tijd voor een realiteitscheck. Wanneer pakt het voordelig uit, en wanneer juist niet?

Elektrisch rijden loont wél als:

  • Je veel kilometers maakt (meer dan 20.000 per jaar)
  • Je zakelijk rijdt én privé minder dan 500 km per jaar → geen bijtelling
  • Je toegang hebt tot goedkoop thuisladen
  • Je kunt profiteren van MIA en Vamil.
  • Je duurzaamheid belangrijk vindt (én er graag fiscaal voor beloond wordt)

Elektrisch rijden loont minder als:

  • Je weinig rijdt (<10.000 km per jaar)
  • Je geen oplaadplek hebt (en dus altijd publiek moet laden)
  • Je nu al gebruikmaakt van een brandstofauto met lage bijtelling (bijv. youngtimer)
  • Je veel waarde hecht aan hoge restwaardezekerheid (EV-markt is nog jong)

Kortom: elektrisch rijden is geen spreekwoordelijke ‘heilige graal’, maar voor veel ondernemers met de juiste omstandigheden (en een beetje slimme timing) is het wel degelijk de moeite waard. Zeker zolang de fiscale voordelen nog bestaan – en die hebben, zoals je inmiddels weet, een houdbaarheidsdatum.

Slim overstappen: hoe houd je de kosten van elektrisch rijden zo laag mogelijk?

Je weet nu wat de kosten van elektrisch rijden zijn – en vooral: wat het je onderaan de streep oplevert.. Tijd om te kijken hoe je als ondernemer slim overstapt. Want zoals met alles in de business: je kunt het duur, inefficiënt en omslachtig doen… óf je pakt het gewoon goed aan.

1. Overweeg een tweedehands EV

Occasions zijn bij elektrisch rijden vaak extra interessant. Waarom?

  • Je betaalt minder bijtelling (die blijft 60 maanden geldig vanaf eerste registratie)
  • De afschrijving is al deels gebeurd
  • Je hoeft geen volle nieuwprijs meer te betalen, maar profiteert wél van fiscale voordelen

Let op de batterijconditie en check goed of het model op de milieulijst van RVO staat als je voor MIA of Vamil gaat.

2. Installeer een zakelijke laadpaal

Thuis of bij je bedrijfspand. Zeker als je veel rijdt, verdien je een laadpaal binnen no-time terug. En: hij valt mee onder de MIA, dus je profiteert van extra fiscale aftrek. Meer info vind je op de website van RVO.

3. Maak gebruik van investeringsaftrek

Zorg dat je je investering in een elektrische auto, laadpaal of gerelateerde apparatuur goed administreert. Zo profiteer je optimaal van:

  • MIA (tot 27% extra aftrek)
  • Vamil (75% afschrijving op zelfgekozen moment)
  • KIA (bij investeringen boven €2.600)

En ja: je kunt deze regelingen combineren, mits het object aan de voorwaarden voldoet.

Zakelijke financiering voor elektrische auto’s: dit zijn je opties

Niet iedereen heeft tienduizenden euro’s op de plank liggen voor een nieuwe elektrische auto. Gelukkig zijn er prima alternatieven – zonder dat je meteen bij de bank hoeft aan te kloppen (en daar zes weken moet wachten op een antwoord).

Financial lease

Bij financial lease betaal je de auto in termijnen af, maar je wordt wél economisch eigenaar. Dat betekent:

  • Je profiteert van fiscale voordelen (MIA, KIA, btw-teruggave, renteaftrek)
  • Je bouwt restwaarde op
  • Je mag zelf bepalen waar je onderhoud laat doen of of je er een sticker op plakt

BridgeFund kan daarbij ook helpen met het voorfinancieren van de btw. Scheelt weer in de liquiditeit.

Zakelijke lening voor een bedrijfsauto

Wil je naast een auto ook investeren in andere zaken – bijvoorbeeld je voorraad, marketing of uitbreiding van je personeel? Een zakelijke lening voor een bedrijfsauto biedt dan uitkomst. Ben je benieuwd of je in aanmerking komt voor een lening? Daarmee ben je niet gebonden aan één object en heb je meer bestedingsvrijheid. En bij BridgeFund heb je:

  • Geen jaarcijfers nodig
  • Geen papieren rompslomp
  • Binnen één werkdag duidelijkheid
  • Tot €250.000 beschikbaar, ook voor kleinere ondernemers

Meer weten? Check de mogelijkheden van een zakelijke lening.

Gecontroleerd door Julian van de Steeg

Founder & CEO bij BridgeFund
Julian van de Steeg, oprichter en CEO van BridgeFund, is een toonaangevende ondernemer met een uitgebreid expertise op het gebied van ondernemerschap, start-ups, new business development en strategische partnerships. Zijn focus op leiderschap en lean startup-methodologieën maakt hem een pionier in de zakelijke wereld.
Meer over mij
Julian_01@2x
Disclaimer

Deze informatie wordt beschikbaar gesteld met als enig doel behulpzame informatie verstrekken aan bezoekers. Aan deze informatie kan geen rechten worden ontleend. Het is ook niet bedoeld als vervanging van persoonlijk financieel advies, raadpleeg bij vragen altijd een financieel adviseur.

ted-leesbril
Ook interessant