Ga naar content
Laatst bijgewerkt op 1 mei 2024 om 09:27
In het kort
  • Begrijp je huidige marketingkosten voordat je een budget bepaalt, inclusief personeelskosten en bereik.
  • Overweeg de 10% regel of een percentage van de winst voor eenvoudig budgetbeheer.
  • Gebruik ROMI om diepgaande inzichten te krijgen in marketingrendement en kanaaleffectiviteit.

Wat is de gouden regel om te berekenen hoeveel procent van de omzet je uit moet geven aan marketing? Veel bedrijven vragen zich af welk deel van de inkomsten ze daarvoor kunnen gebruiken. Zonder marketing is het lastig groeien, terwijl de kosten aan de andere kant flink kunnen oplopen.

Marketing wordt er vaak maar een beetje bij gedaan. Zodra je een leuk idee hebt, besteed je wat geld aan een campagne. Je laat mooie flyers drukken en je post regelmatig wat op social media. Maar weet je eigenlijk wel hoeveel prospects en klanten je dit precies oplevert? Om te bepalen hoeveel marketingbudget je nodig hebt, is nattevingerwerk niet voldoende. Krijg grip op je marketingkosten – en vooral opbrengsten – door gebruik te maken van de volgende richtlijnen!

Hoe hoog zijn je marketingkosten nu?

Voordat je bepaalt hoeveel procent van je omzet je uit gaat geven aan marketing, is het belangrijk om te weten hoe hoog je marketingkosten nu zijn. Bekijk niet alleen wat je aan campagnekosten kwijt bent, maar ook aan drukwerk, advertentieksoten, personeelskosten en uren die je zelf aan marketing besteedt (en die je dus niet kunt inzetten voor facturabel werk). Heb je daarbij ook duidelijk in beeld hoe je jouw doelgroep bereikt? En welke kanalen je hiervoor moet inzetten?

Marketingbudget bepalen: wat is een klant je waard?

De belangrijkste vraag die je jezelf moet stellen is; wat is een klant MIJ waard? Oftewel: hoeveel extra winst levert een klant mij op? En hoeveel marketingbudget mag dit kosten? Dit berekenen kost je wat tijd en energie, maar is toch de moeite waard. Er zijn handige rekenmethodes om dit te doen.

De 10% regel

De simpelste en meest gebruikte methode: pas de 10% regel toe. Begin eens met 10% van je bruto jaaromzet opzij te zetten als marketingbudget. Ervaring bij veel ondernemers leert dat je hier meestal al een heel eind mee komt. Speel je liever op safe? Gebruik dan een percentage van de winst.

Percentage van de winst

Zodra je winst maakt reserveer je een deel daarvan om nieuwe marketing in te zetten. Je geeft op die manier nooit meer uit dan er binnenkomt. Houd er rekening mee dat dit lastig is voor startende ondernemers, omdat je dan vaak nog weinig of helemaal geen winst maakt. 

ROMI

De 10% regel werkt vooral op macroniveau. Het gaat uit van ervaringen van anderen. Wil je wat meer de diepte in? En heb je al wat meer ervaring met marketing? Dan is het interessant om de ROMI te berekenen. De ROMI (Return On Marketing Investment) laat zien hoeveel euro extra winst je hebt gemaakt voor elke euro die je hebt uitgegeven aan marketing.

De ROMI van een marketingcampagne bereken je zo:

ROMI = (opbrengst campagne * marge in %) – investering in de campagne

—————————————————————————————

            Investering in de campagne

Een voorbeeld:

Een social mediacampagne heeft je € 500 gekost. De opbrengst van de campagne was € 3.000. De marge op de verkochte producten is 25%.

De ROMI is dan (3000*0,25) – 500
                            ———————— = 0,5
                        500

In dit geval heeft elke euro die je geïnvesteerd hebt een extra winst opgeleverd van 50 cent.

Bereken de ROMI voor ál je marketingkanalen. Zo krijg je een goed inzicht in welke kanalen je moet inzetten, hoeveel het oplevert en dus ook hoeveel het mag kosten.

Marketingbudget in coronatijd: inkrimpen of investeren?

De coronacrisis heeft de wereld behoorlijk op zijn kop gezet. Je zult dus zeker niet de enige ondernemer zijn die daar de gevolgen van ondervindt. Een eerste reactie bij veel ondernemers is het snijden in de kosten. En één van de makkelijkste manieren om dit te doen is (verrassing!) door je marketingactiviteiten – al dan niet volledig – stop te zetten. Is dit een easy fix, of het doodvonnis voor je bedrijf? Het gaat misschien volledig tegen je natuur in. Maar toch is gebleken dat bedrijven die juist in crisis investeren in marketing meer kans hebben om het te redden. Want in beeld blijven bij je bestaande, maar ook bij nieuwe, veranderde doelgroepen, is juist nu crucialer dan ooit!

Geld lenen en inzetten voor marketing

Geld lenen voor je marketingbudget voelt misschien ietwat vreemd aan, maar dat is het niet. Ook marketing geldt als een investering voor groei. Het is natuurlijk wel belangrijk om duidelijk te hebben hoe je marketinginspanningen zullen bijdragen aan groei in de vorm van meer klanten en/of meer omzet. En de extra kosten van de lening mogen ook weer niet ten koste gaan van je marketingrendement.

Heb je financiering nodig om je marketingactiviteiten te bekostigen? Dan zijn er 2 opties:

  1. Bij een zakelijke lening ontvang je het geld ineens op je rekening. Je begint direct met aflossen en betaalt je lening in maximaal 24 maanden terug. Handig als je een concreet doel hebt voor de lening.
  2. Kies je voor een zakelijk krediet, dan mag je onbeperkt geld opnemen tot een bepaalde limiet. Je betaalt alleen rente over het opgenomen bedrag. De flexibiliteit maakt deze financieringsoptie interessant als je nog niet precies weet waar je jouw marketingbudget allemaal aan uit wilt gaan geven.
Disclaimer

Deze informatie wordt beschikbaar gesteld met als enig doel behulpzame informatie verstrekken aan bezoekers. Aan deze informatie kan geen rechten worden ontleend. Het is ook niet bedoeld als vervanging van persoonlijk financieel advies, raadpleeg bij vragen altijd een financieel adviseur.

Ook interessant