Hoeveel procent van je omzet geef je uit aan marketing?

08 oktober 2019

Maximale leestijd: 3-4 minuten

Marketing budget bepalen

Wat is de gouden regel om te berekenen hoeveel procent van de omzet je uit moet geven aan marketing? Een marketing budget bepalen kan lastig zijn. Veel bedrijven vragen zich af welk deel van de inkomsten ze daarvoor kunnen gebruiken. Zonder marketing is het lastig groeien, terwijl de kosten aan de andere kant flink kunnen oplopen.

Veel startende ondernemers lenen geld om hun bedrijf op te kunnen zetten. Een deel van het geld gebruiken ze voor marketing, maar welk percentage is daarvoor goed geschikt? Dit verschilt uiteraard flink per branche, al is er gelukkig een methode beschikbaar om een berekening te maken.

Marketing: welke kanalen kies je?

Voordat je bepaalt hoeveel procent van de omzet je uit gaat geven aan marketing is het belangrijk om na te denken over de geschikte kanalen. Hoe wil je jouw doelgroep bereiken, welke boodschap gebruik je daarvoor en welke kanalen zet je in? Sommige bedrijven schieten met hagel door een grootse campagne op televisie of de radio te lanceren, terwijl anderen liever heel gericht adverteren op Facebook en LinkedIn. Bepaal waar jouw doelgroep zich bevindt en welke boodschap je wilt overbrengen. Gaat het om awareness aan het begin van de funnel of wil je de meest interessante prospects benaderen om tot aankoop over te gaan? Maak een marketingplan, waarin je bepaalt wie je op welk moment en met welke boodschap wilt benaderen. Aan de hand daarvan krijg je een beter beeld van de kosten waar je rekening mee moet houden. Zodra je de kosten kent kun je op basis van de omzet bepalen welk budget er beschikbaar is. Dat geeft aan in welke mate je plannen zal moeten schrappen, of je meer budget vrij zal moeten maken.

Percentage van de omzet herinvesteren

Benieuwd naar de beste methode om jouw perfecte marketingbudget te bepalen? Daarvoor zijn handige methodes beschikbaar:

  1. Percentage van de omzet
    Dit is de meest gebruikelijke manier. Je gaat uit van de omzet die je maakt en reserveert een percentage voor marketingdoeleinden. De gebruikte percentages variëren van 0,5% tot 20%, afhankelijk van de branche waarin je actief bent. Gemiddeld besteden bedrijven zo’n 10% van de omzet aan marketing. Ongeveer een kwart daarvan gaat naar online marketing en daarbinnen het grootste deel naar content marketing.
  2. Percentage van de winst
    Wil je meer op safe spelen? Je kunt dan ook rekenen met een percentage van de winst. Zodra je winst maakt reserveer je een deel daarvan om nieuwe marketing in te zetten. Je geeft op die manier nooit meer uit dan er binnenkomt. Houd er rekening mee dat dit lastig is voor startende ondernemers, omdat je dan vaak nog weinig of helemaal geen winst maakt.
  3. Budget op basis van leuke ideeën
    Een, helaas, redelijk gebruikelijk methode, waarbij er spontaan budget vrijgemaakt wordt voor leuke ideeën die worden bedacht. Er is geen specifiek budget beschikbaar, wat het lastig maakt om de kosten over een langere periode goed in de hand te houden. Het risico op hoge kosten voor marketing is groot, waarvan niet duidelijk is of die makkelijk kunnen worden terugverdiend.
  4. Budget als investering om te groeien
    De meest berekende methode is die als budget op basis van een investering om te groeien. Maak een planning voor groei, om aan de hand daarvan te bepalen welke investering er nodig is. Dit vraagt onder andere om enige ervaring met marketing, waaruit is gebleken hoeveel het ongeveer kost om een nieuwe klant aan te trekken.

Geld lenen en inzetten voor marketing

Met een redelijk percentage van de omzet of de winst voor marketing is het goed mogelijk om daar geld voor te lenen. Ook als de marketing geldt als een investering voor groei is het mogelijk om daar geld voor op te halen. Het is in alle drie de gevallen wel heel belangrijk om duidelijk te maken hoe de marketing zal bijdragen aan groei in de vorm van meer klanten en/of meer omzet. Bovendien is het belangrijk om het percentage niet te hoog op te laten lopen, bijvoorbeeld ten opzichte van vergelijkbare bedrijven in dezelfde branche. 

Wil je zelf ook geld investeren in marketing, maar heb je hier geen bedrag voor opzij gezet? Wij verstrekken leningen aan bedrijven met minimaal €75.000 omzet per jaar die minimaal 12 maanden staan ingeschreven bij de Kamer van Koophandel. Dit kan worden ingezet voor marketingdoeleinden, maar ook voor het inkopen van extra voorraad. Vraag online jouw zakelijke lening aan, dan gaan wij er voor je mee aan de slag

Geld lenen voor je bedrijf?

Ben je van plan om zelf een lening aan te vragen? Wij kunnen je helpen! Vul het formulier in en ontdek binnen 24 uur of jij in aanmerking komt voor een extra kapitaalinjectie.

Offerte aanvragen

Mis niks!

Gratis tips over geld en ondernemen. Daar word je financieel beter van. Ontvang 1 x per maand de beste tips in je inbox.

Je bent er bijna. We hebben je een e-mail gestuurd ter verificatie van je e-mailadres.